Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zonnestorm die chaos gaat veroorzaken in 2012.. is dit zo?

Schijnt dat er in 1859 er een zonnestorm was en dat het redelijk wat chaos heeft veroorzaakt.. men zegt dat doordat we nu zo afhankelijk zijn van technologie dat het nu zich veel erger zal voordoen. En dan in 2012..

Is dit zo.. zijn het feiten.. theorieën ? Is dit een situatie waar we gewoon moeten afwachten en kijken wat er gaat gebeuren.. ??

Check link: http://www.grenswetenschap.nl/blogs/De-zonnestorm-van-1859/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de wereld vergaat in 2012. Wist je dat niet, ze hebben er zelfs een film over gemaakt : 2012.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry maar ik weet niet of je vraagtekens hier en daar bent vergeten maar.. zonder die vraagtekens ben ik er niet mee eens wat je zegt. Feiten zijn inderdaad dingen die vaststaan. Theorieën zijn gewoon verhalen om het niet verklaarbare te 'verklaren'. Wat ik lees op een website is voor mij geen feit. Dus daarom stel ik hier mijn vraag. En netals rtf zegt dat er een programma was op Discovery Science, ja dan hoor ik de feiten en wat mensen denken (theorieën erachter!). Voor mij is er een duidelijk verschil tussen feiten en theorie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De stroomstoring in Quebec, Canada, was het gevolg van een zonnestorm.

Zelfs in 1859 werd de aarde getroffen door een zonnestorm, en legde destijds wereldwijd de telegraaf plat.
Als we door een krachtige zonnestorm zouden worden getroffen, dan is het gevolg, dat ons elektrische netwerk een piekspanning krijgt, waar je U tegen zegt, wat zelfs globaal ervoor kan zorgen dat we zonder stroom zitten.
Aangezien we dus niet meer zonder stroom kunnen, zal herstel erg lang duren, want om een transformator te maken, heb je stroom nodig, gewoon een voorbeeld, want als je iets moet lassen, word dat een beetje lastiger zonder stroom.

De kracht ervan is moeilijk te voorspellen, maar dat dit daadwerkelijk kan gebeuren, is een waarheid als een koe.
Voordeel ervan is, dat we zo`n 12 tot 18 uur dan de tijd ervoor hebben om ons erop voor te bereiden.
Er is zelfs een satelliet die tussen de aarde en de zon staat, als laatste buffer, die dan exact aangeeft, hoe krachtig de zonnestorm is.
Dan hebben we nog zo`n acht minuten over, voordat het de aarde bereikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kennis opgedaan toevallig via discovery science, was voor 2 weken terug een mooie tekst en uitleg over..

Toegevoegd na 1 uur:
Programma was Perfect Disaster- Solar Storm..
Op verzoek even erbij vermeld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zoals ik het had begrepen zit er inderdaad weer een zonnestorm aan te komen, of de gevolgen echt zo erg zijn vinden ze moeilijk in te schatten, ze kunnen namelijk voorspellen dat hij komt, maar niet hoe erg hij zal worden.

Vooralsnog is dat afwachten.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ geen idee waarom je hier nu een min voor kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
och dat zijn w.s. altijd dezelfde leukerts
Dat is niet bekent. Zonne stormen zijn op een lange termijn niet te voorspellen. Als er een uitbarsting plaatsvind die vergelijkbaar is met de zonnewind van 1859, dan komt de mensheid voor de grootste uitdaging ooit te staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Antwoord is echter koffiedik kijken. Zelfs het artikel is al erg voorzichtig.
Komt er eigenlijk op neer dat je een magnetische puls krijgt zo als bij een kernexplosie. En ja, vrijwel alle elektronica in de buurt is dan stuk.

De gevolgen zullen mi. vergelijkbaar kunnen zijn als wat er gebeurd bij een bliksem inslag in je huis of dat van de buren. Dan gaan ook de meeste apparaten stuk, ongeacht of ze op batterij werken of op het lichtnet.
Sterker nog, bij bliksem inslag kunnen de vonken van de tv (oude beeldbuis nog) in het tapijt slaan en dat binnenshuis. (ooggetuige verslag).
Maar dan deze effecten over een kwart wereldbol.

Maar doorvoor is het wel nodig dat de volle kracht van die kernexplosie (zonnevlam is gewoon gevolg van een zware kern explosie) richting aarde komt. Getroffen wordt dan alleen de zijde die richting zon is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is volgens Nasa vrij groot.
Er zijn natuurlijk stormen en stormen... da laatste hadden heel beperkte impact .
De laatste grote was in 1989 in Canada
Die van 1859 zou vandaag de dag een heuse ramp betekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NASA heeft dit gepubliceerd.
De NASA wordt door de Amerikaanse belastingbetaler betaald en zij zullen er alles aan doen om in het nieuws te blijven.
Hier weer een sensationele poging om dat te bereiken.
De aarde heeft vele solaire maxima overleefd, ze komen elke elf jaar langs. De satellieten zullen er misschien wel last van hebben, (er zijn vele veiligheden ingebouwd in het satellietverkeer) maar dat merken we dan wel weer.
.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een zonnewind heeft men sowieso vrij vaak last, vooral rond de polen. Radioverkeer en satellietverbindingen gaan dan vaak uit de lucht. In de ruimte gaan astronauten er speciaal voor aan een kant van het ruimteschip zitten die het verst van de zon verwijderd is, zodat ze zo min mogelijk ioniserende straling opvangen.
Als er echt een serieuze zonnewind komt, zal dat waarschijnlijk wel voor problemen zorgen, maar bij veel dingen is in het ontwerp rekening gehouden met dergelijke verschijnselen, dus de schade zou opzich wel meevallen denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bron van de vrager spreekt jouw tegen. Je beweerd dat bij veel dingen rekening is gehouden bij het ontwerp. Dat kan ik nergens terugvinden. Eerder het tegenover gestelde.
Komend jaar is er weer een zonnemaximum.
De kans is dan wat hoger dat er grotere protuberansen (zonevlammen) ontstaan.
Het laatste zonnemaximum van de 11 jaarse cyclus war overigens erg mild.
Wat voor een voorspellende waarde dit heeft voor de energie die de volgende piek oplevert, weten we niet,
het kan zijn dat ook die mild verloopt en dan valt weinig gevaar te duchten.
Er kan echter ook een accumulatie ontstaan, dat we dus de mindere energie van 11 jaar geleden er als extra bij krijgen, maar dat is giswerk die niet op interpolatie of extrapolatie te baseren valt.
Dus meer dan een estimated guess is het niet.
Het is dus pure speculatie, ook neutrino-onderzoek levert wel voorspellende waarde op de energie die nu in de kern van de zon geproduceerd wordt (dat is wat je met neutrino-onderzoek meet. komt pas over pakweg 1000 000 jaar aan de oppervlakte en emitteert dan pas de vandaag opgewekte energie van de zonnekern.
In mijn optiek is er 2011-2012 dus nauwelijks extra risico op schade door zonevlammen.
Maak je dus niet druk, mocht het toch gebeuren, dan kun je daar weinig tegen doen.Zie je in de nachten in Nederland veel noorderlicht, dan is de zon behoorlijk actief.
Zoals zo vaak is de angst voor rampen een groter probleem dan het risico zelf.
De mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image