Wat is de betekenis van paradigma?

ik heb dit al eens opgezocht op internet maar snap nog altijd niet de juiste betekenis en zou een eenvoudige te begrijpen uitleg willen en misschien met een paar voorbeelden

4 maanden geleden
in: Filosofie
3.4K
tinus1969
4 maanden geleden
In welke context?

Het beste antwoord

het is de manier waarop wij de werkelijkheid ervaren
De manier waarop we de wereld ervaren is voor iedereen anders. Iedereen heeft een ander beeld van hoe de wereld in elkaar zit. Dat kun je vaak al merken als je in gesprek bent met anderen. Maar dit zie je ook terug bij omstanders die een ongeluk zien gebeuren. Ze hebben allemaal een ander verhaal.
Een ander voorbeeld: Je ziet iemand zijn hand verheffen bij een ander persoon. Dat is wat er feitelijk gebeurt. Wat denk je daar dan bij? Ben je opgegroeid in een gezin waar je geslagen bent, dan kun je denken: “Die persoon gaat geslagen worden”. Ben je opgeroeid in een liefdevol gezin waar mensen elkaar helpen dan kun je denken: “Wat lief dat hij/zij die mug wil weghalen bij die persoon”.
4 maanden geleden
samaiphon
4 maanden geleden
ja dat had ik ook al op internet gevonden maar het is nogal een weinig zeggende formulering en ik zou graag een paar voorbeelden krijgen
fremar
4 maanden geleden
bij deze bij het antwoord twee voorbeelden
tinus1969
4 maanden geleden
Er zijn ook heel andere definities van paradigma, zie bv Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paradigma_(wetenschapsfilosofie)