Is er een bekende filosoof die zegt dat wij als mens geen vrije wil hebben?
Ikzelf ben nog niet bekend :)
Maar ik heb al lang het idee dat wij geen vrije wil hebben. Omdat we zelf niet kunnen kiezen welke gedachten in ons hoofd komen. Dus wanneer wij een keuze denken te maken om iets te doen of te zeggen, was er eerst de gedachte, het gevoel, de impuls...en daar hebben wij mijns insziens geen macht over. Daarom besluit ik dat wij uiteindelijk geen vrije wil hebben. Ik vroeg me af of er eerdere denkers zijn geweest die dat hadden uitgevist.
Ze had ook kunnen zeggen : "mensen" of "de mens". Ze begint ook met "wij als mens", dus in die hoedanigheid. Althans, ik interpreteer het niet als WIJ versus ZIJ. Misschien wel eerder als wij mensen versus, bijvoorbeeld, dieren.
En dan nog, hoe kom je daartoe? Zonder een goede onderbouwing, is iets geen bewuste - dus geen vrije - keuze. Het kwam blijkbaar gewoon. Nee, we hebben geen vrije wil. En je kunt aan wie je bent bar weinig echt veranderen. Maar jij bent jij. Daar heb je niks over te willen. Je kunt willen dat je bepaalde dingen wel/niet zou willen. Ik had graag in die 7 jaar , 1 studie afgemaakt, ipv 5 voor de helft en dan uit verveling weer iets anders gaan doen. En er dan achter komen dat je eigenlijk dat papiertje meer haalt voor de vorm dan iets anders. Bovenstaand, is door iemand geschreven die vast ooit nog bekend gaat worden. Nu nog even niet in ieder geval. Ik had graag gewild dat ik wat beter mijn best deed om mijn gedachten fatsoenlijk te verwoorden en er niet een saaie woordenbrij van te maken, die gewoon nieyt korter kan en totaal niet goed gelezen zal worden door vrijwel iedereen. Maar nee, ik wil gewoon mijn mening en gedachten wereldkundig maken. En het boeit me niet echt hoe men iets begrijpt. Ik vind dat ik dat niet zo handig wil. Maar toch, ik leg me erbij neer dat ik soms dingen wil die nergens op slaan als ik er goed over nadenk.
Ik doe maar net of ik het zelf niet doorheb, want ik ga toch op die blauwe knop drukken zonder nog iets na te le
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.