Hoe gaan we de luxe produkten in ons leven ooit weer leren opgeven ?
Als het nodig mocht zijn door de economische crisis.
Zoveel produkten , diensten , dingen zijn in het dagelijks leven vanzelfsprekend geworden.
Bijvoorbeeld: Waar we vroeger eenvoudig spaghetti aten , moet het nu handgedraaide verse eierspaghetti bij AH .
Waar we vroeger blij waren met een derde hands Saab , rekenen we nu op een nieuwe auto.
Computers, Ipods, WII , Nespresso machine , combi keuken , afwasmachine en droger. Allemaal duur en voor de toekomst misschien onbetaalbaar ?
In de stad ga je naar de Coffee company of de Starbucks of Lebkov voor een handgemaakte cappuccino. Gewone koffie met koffiemelk : ik heb het al jaren niet meer gedronken buitens huis.
Voor je lunch : versbelegde sandwiches of belegde stokbroden bij Subway, of bij de AH to Go.
Wijntje van de Hema is Australische of Zuidafrikaanse kwaliteits wijn geworden.
Biertje : toch wel zeker een Belgisch trappistje.
De crisis is nog het minst van de problemen.
Ik en wat vrienden van mij, zijn ons al aan het voorberijden op eventuele veel moeilijkere tijden.
We hebben een flinke lap grond, waar we zelf onze groente op kweken.
Dan gaan we nog een cas neer zetten met zonnepanelen, dat we altijd stroom hebben, ja of de zon moet vergaan, maar dat zal niet gebeuren.
Dan hebben we nog kippen, en dus ook eieren.
Dan hebben we vlees en groente om te leven.
Diepvriezen en andere aparaten werken op de stroom van de zonnepanelen..
Het enige wat dan nog kan gebeuren is dat een aparaat kapot gaat.
Het is meschien een beetje paranoid, maar als het financieel mogelijk is, waarom niet.
Het is ook goed voor het milieu ;-)
Het is natuurlijk niet in een klap mogelijk, maar beetje bij beetje door de toekomst heen gaan we dit wel realiseren, en ik geloof dat alles voor een reden gebeurt, dus het zal wel op tijd af zijn.
Cd's hoef ik niet te kopen of films, die kan ik gratis van een vriend krijgen, die ze van internet af haalt.
Ik heb zelf ongeveer 3000 muzieknummers op mijn pc staan.
Het enige dat ik verder koop, zijn zakjes zaden, af en toe een bloemetje, en voer enz voor mijn vogels. ik heb de tijd van mezelf verwennen al gehad.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, werkte ik 32 uur in de week, en had ik ook een salaris, en aangezien ik geen huur of zo hoefde te betalen, had ik veel geld om op te brassen.
Ik heb daarvan elke maand 300 gulden "was het toen nog" opzij gezet, ik moest mijn zorgverzekering betalen, en de rest kon ik op maken.
Dus ik heb toen heel veel verwen dingen gekocht 3 jaar lang.
Maar ik heb er nu eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan. Ik heb ook geen auto, en ik heb gewoon een simpele kleine lcd tv, en tv kijken heb ik zolang ik hier nu zit, en dat is vanaf september oktober al niet meer gedaan, ik heb er ook helemaal geen behoefte aan, er is toch niks op, of allemaal herhalingen, of allemaal van die onzin.
Het enige wat ik aan luxe niet kan missen is mijn senseo, en mijn pc. Ken je het boek Australie op blote voeten, echt super mooi boek.
Daar leert die vrouw, dat ze geen waarde moet hechten aan spullen.
Ze komt daar aan, het eerste wat ze moet doen, is haarzelf uitkleden, en een of andere lap om haar heen doen.
Legt ze al haar kleding met persoonlijke bezittingen op een steen, en worden die zo in het vuur gegooid.
Portemone met geld, pasjes, een gouden ring, haar camera enz.
Zij helemaal in shock in eerste instantie, maar later krijgt ze door dat die spullen helemaal niet belangrijk zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.