Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een religie, filosofie en een levensvisie?

Ik wil graag weten wat het concrete verschil tussen:
- Een religie
- Een filosofie
- Een levensvisie

Het zijn overlappende woorden en er wordt wel eens gezegd dat een godsdienst bijvoorbeeld een versteende filosofie is. Maar is een filosofische stroming een levensvisie? En is een levensvisie niet een religie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een religie is een gemeenschap die volgens een bepaalde wet leven geinspireerd door een god(en)
Een religie doet goed (volgens hun regels) en je gaat bv naar de hemel. Je doet dan goed omdat je weet dat er een beloning aanhangt.

Een levensvisie, wil zeggen dat je vind van uw eigen dat je volgens een bepaalde lijn moet leven. Dat kan een religieuze lijn zijn. Dit wil niet zeggen dat je altijd kunt leven volgens die visie maar ze wordt wel een leidraad.

Een filosoof zal zeggen Als ik goed doe wat zijn dan de gevolgen. Als ik goed doe voor een ander, is dat dan wel goed voor iedereen. Wat als ik goed en slecht doe, is dat mischien niet beter enz. Bij filosofie wordt er over nagedacht. Bij filosofie heb je ook niet dat iemand kan bewijzen dat hij gelijk heeft. Filosofie is niet te bewijzen, omdat het over gedachten gaat. Filosofie is dan ook een zeer ruim begrip. Het hangt niet aaneen met vastgelegde wetten.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing