Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de zin van het leven d.m.v. wetenschap worden ontdekt?

Al vanaf de begin van de mensheid zijn mensen op zoek naar de zin van het leven. De visies zijn uiteenlopend en de methoden om daar achter te komen ook. Nu vraag ik mij af of het wetenschappelijk gezien mogelijk is om daar een antwoord op te vinden. Zo ja, hoe? Zo niet, hoe kom je er dan achter of de zin van het leven bestaat en wat dat is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Het leven heeft geen zin.
Wij zijn met een heleboel soorten bestaansvormen op een bolletje in het heelal.
Een bestaansvorm, mens of dier of plant, meer of minder maakt niets uit.
Daar kan geen wetenschap iets aan veranderen.

En daarom hebben mensen allerlei godsdiensten en goden en spirituele zaken bedacht, die er voor moeten zorgen dat het nog ergens op lijkt, of dat het ergens
naar toe gaat.
Want dat willen we eigenlijk wel: een zinvol bestaan.

Dus voor veel mensen mooi als je in zoiets kan geloven en dat het leven dan een doel krijgt.
Zoals als eeuwige vrede, of de hemel, of iets anders onduidelijks.

Maar waarom eigenlijk?

Wij weten het niet. Maak er maar wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je nu met zin betekenis, of doelgerichtheid? Of nog weer iets anders? We weten niet of het leven zin heeft, we weten niet eens wat we precies met de zin van het leven bedoelen.

We weten dus ook niet wat we zoeken en dus is ook niet te bepalen of het antwoord op de vraag langs wetenschappelijke weg kan worden gevonden.

Er is in ieder geval nog geen steekhoudend bewijs dat de zin van het leven niet langs wetenschappelijke weg kan worden gevonden. De kwestie ligt dus nog open.

Overigens, ik vind het leven tamelijk leuk, dat geeft mijn leven al zin. Mijn leven is zijn eigen betekenis én zijn eigen doel.
13 jaar geleden
Nee, wetenschap kan enkel de oorsprong van leven weergeven. De zin in het leven moet je zelf invullen. De mens is het enige leven die "zin" nodig heeft. Waarom gaan werken? Voor geld. Waarom studeren? Voor een diploma. Waarom leven? Tja, helaas is de natuur volledig willekeurig. Enkel de mens heeft zin nodig. Daarom moet je zelf zin geven aan het leven. De mens is zelf zingever.

Maar even explicieter over de wetenschap. De zin van een levend organisme (mensen, planten, insecten,...) is zodat de genen (het DNA) zich kunnen voortzetting. Bijgevolg is voortplanting het natuurlijk doel van het leven. Maar wat is de zin van het DNA voortzetten? Dat antwoord zou de wetenschap héél misschien kunnen geven. Maar dan zou men een antwoord moeten kunnen vormen waarom levende materie überhaupt noodzakelijk (beter dan dode materie) zou zijn. En dat lijkt me heel moeilijk, zo niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zin van het leven is; er een beetje zin in hebben.

da s volstrekt niet wetenschappelijk te ontdekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat leeft is parasiterend, ook de mens.
En probeert de soort steeds sterker te maken door middel van kennisoverdracht.
De zin van leven is dus kennisoverdracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij [of men] 'wetenschappelijk' kan beschrijven wat 'zin' is, dan lukt dat prima. Het probleem met dit soort vragen is dat het onmogelijk is om een sluitend antwoord te vinden aangezien de vraag niet eenduidig is.
Dus er achterkomen wat de zin van het leven is, is antwoord geven op wat zin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing