Is de evolutie gestopt met de huidige mens? Of zal er (zoals velen beweren) spoedig een spiritueler soort mens ontstaan, met meer zelfinzicht?
De mens zoals hij nu is lijkt de enige schakel in de natuur te zijn die zijn gehele levensomgeving tracht weg te drukken om iets anders te creëren.
Wat hem uiteindelijk niet gelukkiger maakt, slechts gecompliceerder en verwarder. Hoe intelligent en inzichtvol is dat werkelijk?
Dat terzijde, als wij inderdaad aan de top van de evolutie staan en blijven, dan ziet het er naar uit dat we de wereld zullen vernietigen.
Het bezitten van atoomwapens terwijl we ons vastklampen aan eeuwenoude, vrij agressieve religies, is een erg gevaarlijk combinatie.
Bovendien putten we de natuurlijke bronnen uit, en veranderen we het klimaat.
Is dit werkelijk het meest intelligente wezen dat voortkomt uit de evolutie, of zal er inderdaad een spiritueler ras met meer zelfinzicht gaan ontstaan?
Toegevoegd na 26 minuten:
Mijn definitie van spiritualiteit, voor de verduidelijking, vind je onder de reacties....
Religie en oorlog zijn producten van de menselijke geest, spiritualiteit geeft ons de optie om daar tijdelijk afstand van te nemen en onze acties en daden te bekijken van een afstandje, zonder ons er direct mee te identificeren. Hoe evolutie daar precies aan te pas kan komen weet ik niet, daarom stel ik de vraag. Vanuit spiritueel opzicht is er een bepaalde kracht in het universum, een soort van collective universal consciousness, waar mensen in kunnen tappen om meer persoonlijke en globale vrede te bereiken. Spirituele verlichting zoals Boeddha dat beschreef, en met hem de modernere versies als Eckhart Tolle, Osho, Deepak Chopra etc.
Dit is niet iets wat je maar voor lief moet nemen, maar kunt ontdekken in jezelf met meditatie. Wanneer mensen meer rust, vrede en inzicht in zichzelf vinden, zullen oorlogen en de vernietiging van de natuurlijke bronnen niet langer meer nodig zijn. Misschien kan evolutie deze kracht in mensen sterker maken? Hoe dat in zijn werk zou gaan weet ik niet, vandaar dus de vraag...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.