Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een potje valt en jij vangt hem snel op. Binnen een fractie van een seconden heb jij hem te pakken. Is dit een reflex?

Je krijgt dan te horen, wow, wat heb jij snelle reflexen. Maar is dit wel eens een reflex? Ik dacht namelijk een keer gehad te hebben met biologie dat reflexen niet via de grote hersenen gingen, dat je dus in principe pas door had wat je deed nadat je het deed.

Vandaar ook dat je auw zegt nadat je een hete pan aan raakt, en niet gelijk.

Maar je ziet met je ogen, echter, soms ben je met heel iets anders bezig en ineens, plotseling kun je supersnel reageren en pak je het potje dat aan het vallen is. Het lijkt wel een reflex, maar is dit dan echt een reflex of niet?

Ik denk van niet, maar de reden dat ik de vraag stel is omdat ik het graag zeker wil weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het zou hooguit een geconditioneerde reflex genoemd kunnen worden, zoals bij bijvoorbeeld sporters voorkomt. Hier spelen de kleine hersenen een rol, in plaats van de grote. Ik kopieer even een stukje:

"We spreken ook van reflexen bij het aanleren van sporten. Door training wordt de lichamelijke reactie op een prikkel vastgelegd in neurale circuits. De kleine hersenen spelen hierbij een belangrijke rol. Ook de reflexen die ontstaan door klassieke conditionering (Hond van Pavlov) vallen in deze categorie. Deze lichamelijke reacties staan in afnemende mate onder invloed van het bewustzijn."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja dat is een reflex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is een reflex.
Een reflex reageert sneller dan je hersenen. De impuls wordt niet via de hersenen maar via het ruggemerkg afgewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is snelle oog-hand coordinatie. Het geheel van zenuwprikkels loopt via je hersenen, en niet, zoals in een reflex, via je hersenstam. Een voorbeeld van een reflex is je hand terugtrekken van een heet oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, dit is zeker geen reflex:
Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus. Onwillekeurig betekent hier, zonder tussenkomst van de hersenen en dat is in jouw vraag wel het geval.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je kijkt met je ogen en ziet met je hersenen. Dat is nog een bewijs dat dit geen reflex is.

Nog een citaat: Van een reflex is sprake als een boodschap van de sensibele vezels van de ruggenmergzenuwen een rechtstreekse motorische reactie teweegbrengt zonder eerst heen en terug naar de hersenen te gaan. De reactie verloopt dan dus zonder tussenkomst van de hersenen, dus zonder dat je er invloed op kunt uitoefenen of je er bewust van bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus. Het knipperen van de ogen van baby's of het samentrekken van een pees als je er op tikt. valt daar b.v. onder

Het potje zie je vallen en daar reageer je op.
Het gaat hier dus om een snelle reactie.
Hetzelfde doe je in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing