Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waartoe dienen onze melktanden? Hoe komt dat we ze hebben én ze sléchts éénmaal vervangen worden?

De vraag die ik me stel is over melktanden. Zoals me bekend is is het belangrijk ook deze goed te poetsen opdat ze lang zouden blijven. Dit is echter niet steeds succesvol, want ze zijn minder qua hardheid, materiaal zeg maar...
Maar hoe komt het nu eigenlijk dat we melktanden hebben. Én vooral, waarom worden deze slechts één keer vervangen door sterkere volwassenen tanden. Zitten er voor elke tand twee wortels in onze mond of...

Bij mij is bekend dat dieren dit niet hebben of toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Je wordt geboren zonder tanden. En dat is niet zonder reden. Tanden zijn namelijk heel pijnlijk als de moeder borstvoeding zou geven.
Al na enkele maanden krijgt de baby de eerste melktanden. Melktanden zijn kleiner en iets minder stevig dan ‘gewone’ tanden. Ook zijn ze iets witter van kleur. Deze witte kleur ontstaat doordat de glazuurlaag dun is en hierdoor het witte tandbeen goed is te zien.
Als de kaak verder is gegroeid, wisselen de melktanden voor volwassen tanden. Deze tanden zijn steviger, zodat op harder voedsel kan worden gekauwd.
Er zijn twee redenen waarom melktanden, melktanden heten. Ten eerste is een melktand witter dan een gewone tand. Ten tweede is melk het voornaamste voedsel dat baby’s binnenkrijgen.
Dieren hebben dit ook, ik heb de eerste tandjes van mijn honden nog bewaard in een doosje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord heeft te maken met de groei van je kaken tov je tanden en kiezen. Relatief snel zijn je kaken 'volgroeid' en 'passen' de normale tanden en kiezen in je kaken, normaliter zo begin tiener jaren. De natuur heeft dit nou éénmaal geregeld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat reden 1 de groei van de kaken is, volwassen tanden en kiezen passen niet in een kaak van een 3 jarig kind
reden 2 ontdekte ik toen mijn kinderen relatief laat wisselden: dat was voor mij een hele opluchting omdat op een gegeven moment de leeftijd dat ze de hele tijd omkukelen voorbij was en ik voorzag dat de nieuwe tanden hiermee meer kans hadden " te overleven" tot de volwassenheid. Ik ken toch wel heel veel kinderen die ongelukjes hadden met hun melktanden (stukken eraf of helemaal eruit gestoten), gelukkig krijgen ze dan nog nieuwe tanden.
(Lees meer...)
amigo
14 jaar geleden
Die melktanden hebben geen wortels hoor, tenminste niet zoals de "volwassen" tanden en kiezen.
Als je bedenkt dat de mens vroeger misschien 40 jaar oud werd, snap je ook waarom nogmaals wisselen geen zin had. Misschien dat dat ooit verderop in de evolutie nog gaat komen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hoeven melk tanden niet te verwisselen btw. Ik heb er nog steeds omdat ze nooit gewisseld zijn. Ik heb er geen andere onder. Honden wisselen ook tanden dus ik geloof ook wel dat het bij meerder soorten voor komt. En het klopt dat het ook te maken heeft met de grote van kaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding