Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gevaarlijk is een zwaan?

Ik zag gisteren een moederzwaan met jonkies half op de weg liggen (rustig binnenweggetje), eigenlijk wel een mooi tafereel.

Vandaag las ik in de Telegraaf dat de moeder en twee jonkies zijn doodgereden, twee jonkies hebben het overleefd. Nu kan ik me achteraf wel voor m'n kop slaan dat ik ze niet het water in heb gejaagd.

Hoe gevaarlijk is het om een volwassen zwaan met jonkies op te jagen? Valt ie aan, blijft het bij dreigen of rent hij/zij gewoon weg.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7536529/__Zwanengezin_doodgereden__.html?p=4,1

14 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

zwanen spelen enorm goed blufpoker.
als je laat zien dat je niet onder de indruk bent, kiezen ze eieren voor hun geld.
vooral vaders met jongen kunnen erg imponerend zijn.
toch heb ik al vele honderden zwanen bij kop en kont gepakt, zonder ooit letsel op te lopen.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wanneer het om de kleintjes gaat, kan de moeder behoorlijk agressief worden. Hij kan je aanvallen en verwonden. Zwanen zijn sterker dan je op het eerste oog denkt.

Ik zou een klusje als dit dus overlaten aan de mensen van de dierenambulance:
www.dierenambulance.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is natuurlijk zij. Dus als je een moeder met jongen wil wegjagen, heb je kans op een zeer agressieve moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zeker gevaarlijk zijn een volwassen zwaan met jonkies weg proberen te jagen. Kans is groot dat hij/zij zich tegen je keert en jou aanvalt.
Ze hebben niet alleen een venijnige snavel, ik meen ooit gelezen te hebben dat een klap van hun vleugel een arm kan breken (hoewel me dat toch sterk lijkt).

Kans is dus groot dat het je niet gelukt zou zijn ze in het water te jagen, maar dat het hen wel gelukt zou zijn jou weg te jagen.
Je hoeft je dus niet schuldig te voelen, dat is hooguit voorbehouden aan de bestuurder die ze dood gereden heeft, ik vermoed dat hij iets te hard gereden heeft

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de tekst in het stuk Kul of kennis van de RU Groningen:
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang31/22/09b.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwaan kan dodelijk agressief zijn... Heel verstandig dat je haar daar hebt gelaten, hoe sneu ook... Wat nog lulliger is is dat eendensoorten een partner hebben voor het leven. Als een van de twee overlijdt dan blijven ze hun leven lang alleen. Sja als ze gaan dan gaan ze... En ze gaan echt niet zomaar aan de kant voor een auto vaak... Met alle gevolgen vandien... Vraag me af hoe het met die kleintjes is... Ben je daar al naar gaan kijken? Wellicht zou je bij het asiel eens kunnenn vragen of de dierenambulance de kleintjes heeft gevonden? Zij weten dat... Dat wordt allemaal genoteerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwaan is niet gevaarlijk in de zin dat ie je verwonden, laat staan doden kan. Verhalen hierover zijn fabeltjes. Wat wèl waar is, is dat een zwaan niet benauwd is voor je en je zelfs kan aanvallen. Ik heb zelfs meegemaakt dat een zwaan een (stilstaande) auto aanviel.
Je voelt het wel als ze naar je pikken en dat is niet aangenaam.
Je kunt een zwaan maar beter met rust laten, zéker als ze jongen hebben.
Je kunt ze wel 'bijsturen' door te gaan staan, waar je ze niet wilt hebben, want ze lopen liefst van je weg.
Maar sta je te dichtbij dan zal met name het mannetje je willen wegjagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen wel heel gevaarlijk zijn als ze jongen hebben,
ik fietste een keer bij zwanen met jongen langs, en toen kwam er 1 als een gek achter me aan.
ik had nog nooit zo snel gefietst.
mijn oom is ook een keer achterna gezeten door een zwaan.
14 jaar geleden
Ik heb zoiets ook mee gemaakt.Er lagen zwanen midden in de stad op de weg bij een vijver.Ik liet me niet intimideren door die beesten.Ik zat op de scooter en dreef ze met veel herrie en getoeter toch het water in.Ze gingen te keer met hun geblaas en gefladder met hun vleugels.Maar durfden het niet aan om me aan te vallen, en dropen af de vijver in.Omstanders vonden het wel een soort helden daadje.Maar ja mensen van de dieren ambulance vangen ze ook en niemand is volgens mij zwaar gewond geraakt. Als je ze bij de nek te pakken krijgt laten ze zich slap hangen omdat ze anders hun eigen nek breken.En daar hebben zwanen ook niet veel zin in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwaan is in principe ongevaarlijk!

Maar zoals elk moederdier met 1 of meerdere jongen, moet je gewoon respect tonen en de beesten met rust laten, anders worden ze agressief!

Zwanen kunnen hard slaan met hun vleugels!
Als ze aanvallen hebben ze zich bedreigd gevoeld, of zijn ze gestresst door omstandigheden!
Dus vertrouw je het niet, respecteer dan de zwaan en laat hem met rust en loop hem absoluut niet in de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moeder zwaan en twee jonge zwanen waren dood, de andere jonge zwaan is later in de avond/nacht geëuthanaseerd door het vogelasiel, echter blijven er nog twee jonkies over. die zijn aardig bijgekomen op het vogelasiel.

moeder zwaan zat aldaar al 15 jr, en was niet agressief uitgevallen, in de meeste gevallen moet je wel oppassen als je een nest zwanen ziet, want de ouders die kunnen nogal fel zijn. Maar goed met een beetje beleid en kabaal, dan zitten ze zo in het water.

let wel eerst op je eigen veiligheid voordat je een zwaan benader, en weet wat je doet, er zijn er al genoeg die dachten, oooh dat varkentje was ik wel even en even later zaten ze op de ehbo, omdat ze klappen hadden gehad.

hoe ik dat weet ik was de eerste dierenambulance ter plaatse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing