Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je overlijden aan te veel ontspanning?

Gisteren zat ik voor het eerst sinds jaren in bad, en voor mijn gevoel zakte mijn hartslag tot een dieptepunt. Het was benauwend. Ik werd er duizelig van; misschien is dit puur psychologisch, maar ik bedacht me dat ik van nature een zeer lage bloeddruk heb.

Kan je door ontspanning een te trage hartslag krijgen om nog te blijven leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
771

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een lage bloeddruk in combinatie met een trage hartslag kan zeker een flauwte veroorzaken. Een derde versterkende factor is angst, waardoor je kunt gaan hyperventileren. Als je dit vaker hebt is het misschien raadzaam om te leren je ademhaling onder controle te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hoort wel vaak van mensen die het hele jaar druk zijn (hard werken) dat ze een hartstilstand/aanval krijgen als ze met vakantie zijn. Dus ik denk het wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed voorbeeld is bv Willen Ruis. Weet niet hoe oud je bent, of je hem kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat lag niet aan te veel ontspanning. Je moet dan zonder dat je het misschien weet lijden aan een hartkwaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En leed Willem daar aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel zo oud...dus ik ken hem wel. Ik weet dat hij een hartinfarct heeft gehad. Dat betekend dat hij een propje in de kransslagader heeft gehad. Maar hij had een stressvol leven. Maar wat dan de relatie met rust en hartkwalen is weer ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Las gister een overlijdensbericht in de krant: man plotseling overleden op vakantie, 56 jaar.
Als je een hartslag hebt onder de 60 slagen per minuut, is er spraken van een trage hartslag. Dit is geen probleem als van verder een gezonde pompfunctie hebt.
Wanneer je onderkoelt raakt wordt je hartslag lager en kan je daar aan overlijden.
Nu denk ik dat jij in een iets te warm bad hebt gelegen en daar kan je, je heel naar om voelen (zwart voor de ogen en een bonkend gevoel) Dit heb ik ook wel eens gehad. Je kunt dan inderdaad in paniek raken.
Maar wanneer je, je er niet zeker bij voelt, ga dan een naar je huisarts om je bloeddruk en hartslag te laten meten.
Met een gezond hart is er na mijn mening niks aan de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak door je drukte ontgaat het je. Ik heb het ook hoor! Dan zit ik rustig op de bank en ga ik op mijn hartslag letten dan gaat ie heel langzaam, maar let er eens op dat wanneer je er op let je ademhaling ook langzamer wordt waar je hart weer op reageert. (snap je :-)) Ik heb tegenwoordig ook vaak in rust hartoverslag. Nou geloof me ik denk steeds dat ik doodga en als ik dan nadenk heb ik het alleen in rust en als ik verkeerd aan het ademenben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms sta ik wel eens te snel op na heel lang tv te hebben gekeken in een bank. Dan wordt het ook ineens zwart voor mijn ogen. Meestal span ik dan snel al mijn spieren aan, net als een straaljagerpiloot, en dan is het snel over. Het gebeurt ook vaak als je niet hebt ontbeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding