Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een spleetje tussen de twee voortanden op de bovenkaak genetisch bepaald?

Het begint me op te vallen dat een bepaalde groep mensen erg vaak over deze eigenschap beschikt, ik zoek daar een verklaring voor.

Wat is hierover bekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je je bovenlip optilt dan zie je het lipbandje zitten. Het lipbandje kan bij sommige mensen zo duidelijk aanwezig zijn dat het tussen de twee middelste snijtanden doorloopt tot op het verhemelte en de vorm heeft van een dikke streng vlees. Als men de lip dan opspant zie je het tandvlees achter de tanden wat witter worden. Een dergelijk lipbandje kan er de oorzaak van zijn dat de middelste snijtanden uiteindelijk niet tegen elkaar gaan staan, en dat er een spleetje tussen de voortanden blijft zitten, een zogenaamd centraal diasteem. Deze oorzaak van het spleetje is dus het grote lipfrenulum. Andere oorzaken zijn: een ingesloten overtollige tand (mesiodens); congenitale (bij de geboorte aanwezig, maar hoeft niet erfelijk te zijn) afwezigheid van de hoeksnijtanden; of relatieve microdontie (kleinere tanden dan normaal).
Informatie over erfelijkheid kan ik verder niet vinden, het wordt soms verondersteld maar is nog nooit bewezen.
Amadea
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing