Als de mens van de aap afstamt waarom zijn er dan nog (vele) soorten apen?

Je zou dat niet verwachten. Maar er zijn nog steeds, as we speak, vele soorten apen. Waarom zijn die niet geëvolueerd tot mensen? Graag helder antwoord; geen bespiegelingen, hypotheses of onbewezen theorieën.

15 uur geleden
in: Biologie
LeonardN
14 uur geleden
Je zegt:
"geen bespiegelingen, hypotheses of onbewezen theorieën."
Maar komt zelf met een aanname: "Je zou dat niet verwachten."
Met welke reden niet? Er zijn ook allerlei soorten hondachtigen, allerlei soorten kattachtigen. De huiskat is ook geen reden dat de leeuw of de tijger niet meer bestaat. De duitse herder geen reden dat de wolf niet meer bestaat. Dus waarom zou je verwachten dat er maar 1 aapsoort overblijft, en waarom specifiek de mens? "Waarom zijn die niet geëvolueerd tot mensen?"
Waarom wel? https://www.nemokennislink.nl/publicaties/even-over-evolutie-de-mens-stamt-niet-af-van-de-aap/ "
Veel mensen denken dat de mens afstamt van de mensapen, zoals de chimpansee. Dat is echter niet waar. We delen weliswaar een voorouder, maar beide soorten hebben miljoenen jaren evolutie doorgemaakt. “Onze gemeenschappelijke voorouder was noch mens, noch chimpansee.”
"
Ozewiezewozewiezewallakristallix
14 uur geleden
Mooi antwoord/reaktie LeonardN !

Antwoorden (2)

Simpel.... er zijn meerdere soorten ontstaan. De ene tak heeft zich, op basis van de genen en de omstandigheden waarin die soort leefde tot mens ontwikkeld en bij de andere waren de genenpool en de omstandigheden anders en die hebben zich tot een andere apensoort ontwikkeld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
14 uur geleden
Mensen en chimpansees ontstonden ongeveer zeven miljoen jaar geleden uit deze gemeenschappelijke voorouder. Zoiets gebeurt niet van de ene op de andere dag. In het begin ging dat bovendien nog behoorlijk rommelig: de twee leken nog zoveel op elkaar dat ze samen nakomelingen konden krijgen. “Het DNA vermengde zich toen nog met elkaar”, aldus Vereecke. Door opstapelende mutaties in het DNA groeiden de twee steeds verder uit elkaar, waardoor er uiteindelijk twee totaal nieuwe groepen ontstonden: mens en chimpansee. Dat betekent dat beide soorten zich zeven miljoen jaar lang hebben ontwikkeld, zich hebben aangepast aan de veranderende omgeving, en dat mutaties zich zeven miljoen jaar hebben opgestapeld in hun DNA. Mensen en mensapen zijn dus evenveel geëvolueerd, alleen in een andere richting.
Veel mensen denken dat de mens afstamt van de mensapen, zoals de chimpansee. Dat is echter niet waar. We delen weliswaar een voorouder, maar beide soorten hebben miljoenen jaren evolutie doorgemaakt. “Onze gemeenschappelijke voorouder was noch mens, noch chimpansee.”
fremar
13 uur geleden
teusvh
13 uur geleden
Overigens worden er wel een stuk of 10 mensenrassen onderscheiden, die allemaal op één na zijn uitgestorven. Vervolgens heeft de homo sapiens, die de andere rassen overleefde, zich over heel de wereld verspreid, waaruit weer geleidelijk meerdere 'rassen' zijn ontstaan. Aziaten, Afrikanen, Indianen, blanken etc. Die liggen genetisch en evolutionair nog zó dicht bij elkaar dat ze onderling kinderen kunnen krijgen. Wat tussen een mens en een chimpansee of bonobo (die genetisch het dichtst bij de mens staan) niet lukt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
12 uur geleden
@teusvh
"Wat tussen een mens en een chimpansee of bonobo (die genetisch het dichtst bij de mens staan) niet lukt." Dat is nét wat te sterk uitgedrukt. Het zit op het randje. Het is vooral een ethische kwestie die ons van experimenteren af houdt waardoor we het niet zeker weten. Zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruising_tussen_mens_en_chimpansee en https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetenschap-techniek/e0eb0d5f-13e3-4a7c-819f-9941c903891a/wetenschappers-maken-mens-aap-chimera
teusvh
11 uur geleden
Ja, weet ik. Ken je de experimenten van Stalin bijvoorbeeld? Maar laten we het hier niet te complex maken, stel ik voor.