Is er onderzoek gedaan wat de meest vruchtbare intelligentie is?
Als de mens 'afstamt' van de aap en de mens gemiddeld genomen intelligenter wordt beschouwd als de aap is het dan ook zo dat intelligente mensen meer kinderen krijgen? Nu zullen hoogbegaafde kinderen vermoedelijk niet meer kinderen krijgen omdat juist zij misschien (dat weet ik niet zeker) moeilijker een geschikte partner kunnen vinden. Is het bekend welk intelligentie (en dan heb ik het alleen over een te meten IQ) statistisch het meest vruchtbaar is gebleken?
Sommigen (velen?) ontkennen zelfs dat intelligentie erfelijk is. M.i. heeft het feit dat een goudvis niet tot drie kan tellen toch echt iets met genetisch bepaalde aanleg te maken. Maar goed, misschien zeg ik daarmee al te veel voor sommigen.
Als het gaat om het besluit tot het (willen) krijgen van kinderen, dan is intelligentie wel een factor.
Ondanks taboes e.d. is gewoon vast gesteld dat intelligentie deels erfelijk bepaald is. Het is alleen niet alles bepalend waardoor het minder tastbaar is voor mensen (mensen met een hoog IQ krijgen niet per definitie kinderen met een hoog IQ. De kans er op is echter wel groter).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.