Wat bepaalt de intelligentie van een organisme?
Een van de vragen die gesteld werd op het examen over neurowetenschappen was deze (ook: Waarom zijn wij slimmer dan olifanten?). Deze vraag vind ik te algemeen.. Ik weet niet wat de professor specifiek wilt als antwoord. Wij hebben volgende aspecten behandeld omtrent geheugen: cerebellum, hippocampus, Ca2+, LTP en LDP, AMPA en NMDA receptor, cyclic AMP response element binding protein, metaplasticity, memory consolidation, synaptic scaling. Als antwoord kan ik dus een verhaaltje schrijven waarin deze elementen gecombineerd voorkomen... Maar deze spelen een rol in geheugen... Dus ik weet niet of intelligentie hiermee te maken heeft. Over intelligentie hebben wij op cellulair niveau bijna niets gezien. Weet er iemand wat de prof zou willen als antwoord?
(Je kunt ze herkennen aan hun agressief of gewelddadig gedrag. )
Samenwerken en goede sociale communicatie dat is intelligent. Een computer is ook maar domme hardware dat niks doet zonder software,
maar een AI op een computer lijkt intelligent. En hoe kan het dat een schimmel ( slijmzwam ) altijd de kortste weg vind ?
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/slimme-slijmzwam-vindt-zijn-weg/ Er zijn veel vormen van intelligentie. En ik denk dat jou vraag te moeilijk is om te beantwoorden.
( soms moet je zelf het antwoord vinden. )
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.