Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een menselijke cel hetzelfde als een dierlijke cel?

Wanneer ik het opzoek krijg ik alleen resultaten als "verschil plantaardige cel en dierlijke cel". Maar dat hoef ik niet te weten, ik wil weten of een _menselijke cel_ hetzelfde is als een dierlijke cel. Zo nee, wat zijn de (grootste) verschillen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een mens is een diersoort; menselijke cellen zijn dus ook een soort van dierlijke cellen.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt of een menselijke cel hetzelfde is als een cel van een aap, kat of konijn.
Nee, dat is niet precies hetzelfde.
De menselijke cel heeft net als een dierlijke cel een celmembraan, cytoplasma en een celkern. De celkern wordt omsloten door het kernmembraan. Binnen het kernmembraan bevindt zich het kernplasma. In het kernplasma drijft het genetisch materiaal van de cel (DNA).

In totaal bestaat het menselijke DNA, ofwel het genoom, in iedere cel uit ongeveer 3 miljard baseparen. Deze baseparen zijn niet als één DNA-structuur in de kern aanwezig, maar zijn verdeeld over structuren die we chromosomen noemen. Een menselijke cel heeft 23 gepaarde chromosomen, 46 in totaal.
De cel van een ander dier heeft ander DNA. Zelfs bij de chimpansee is dit het geval: slechts 98,7% komt overeen met dat van de mens.
SimonV
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing