Is knoflookdorst echt?
Na het eten van een knoflookrijk gerecht krijg je meestal dorst. Is deze dorst echt (het lichaam heeft daadwerkelijk een watertekort en laat weten dat dat aangevuld moet worden), of onecht (het lichaam heeft voldoende water maar geeft onterecht aan dat dat niet zo is)?
Amadea
5 jaar geleden
Uit wat ik tot nu toe heb gelezen begrijp ik dat alleen rauwe knoflook dorst veroorzaakt. Is de knoflook gebakken of gekookt dan moet het de hoeveelheid zout in of de pittigheid van het gerecht zijn die jou dorst geeft.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik vind de vraag lastig, zelfs wat onhandig gesteld.
Neem een camper met een met een schoonwatertank (vol) en een vuilwatertank (leeg). Na 3 dagen watergebruik zit er van de 50 liter schoon water, 40 liter in de vuilwatertank. De overige 10 liter is opgedronken/verspild. Is de vraag van je partner om water te gaan tanken gelegitimeerd(echt), of haal je je schouders op en zeg je "we hebben toch nog 40 liter water!"?
Waar je lichaam om vraagt is (denk ik) niet per se "water", maar water welke nog in staat is bepaalde stoffen af te voeren, omdat het water wat nog voldoende aanwezig is verzadigd is.
De betere vraag is denk ik:
"Waarom ervaren we dorst, na het eten van knoflook?"
Of die reden dan "echt" is kan je dan zelf bepalen.
"Waarom ervaren we dorst, na het eten van knoflook?"
Of die reden dan "echt" is kan je dan zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind de vraag wel duidelijk:
Heeft je lichaam tekort aan water na het eten van veel knoflook?
Is het sein terecht of onterecht?
De vraag klopt wel degelijk.
Alleen wordt dorst en vochtgebrek niet door iedereen begrepen of verkeerd geïnterpreteerd.
Heeft je lichaam tekort aan water na het eten van veel knoflook?
Is het sein terecht of onterecht?
De vraag klopt wel degelijk.
Alleen wordt dorst en vochtgebrek niet door iedereen begrepen of verkeerd geïnterpreteerd.
Thecis
5 jaar geleden
@LeonardN
De vraag is prima gesteld. Maar je zou het kunnen beantwoorden dat heel veel mensen dit ervaren en derhalve dus echt moet zijn. Je kan je antwoord dan uitbreiden met het achterliggende idee. Wat jij wilt. Maak er wat moois van! Overigens ben ik heel benieuwd naar de discussie met je partner wanneer je inderdaad dat antwoord zou geven dat je nog 40L water hebt. Lijkt me best humor om te doen (sterker nog, ik doe dat nog wel eens, mensen vinden het vaak flauw als je hun vragen letterlijk beantwoord ;-)
De vraag is prima gesteld. Maar je zou het kunnen beantwoorden dat heel veel mensen dit ervaren en derhalve dus echt moet zijn. Je kan je antwoord dan uitbreiden met het achterliggende idee. Wat jij wilt. Maak er wat moois van! Overigens ben ik heel benieuwd naar de discussie met je partner wanneer je inderdaad dat antwoord zou geven dat je nog 40L water hebt. Lijkt me best humor om te doen (sterker nog, ik doe dat nog wel eens, mensen vinden het vaak flauw als je hun vragen letterlijk beantwoord ;-)
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, mbt je vergelijking met de watertank van een camper; die loopt wat mank omdat je lichaam geen vergelijkbare opslagtanks heeft 9zeker niet voor schoon water).
Overigens denk ik, dat zout en knoflook geen 'echte dorst' (in de zin van een tekort aan water waardoor een tekort aan extracellulair of intracellulair volume ontstaat) veroorzaken. Gezonde nieren zijn in staat om hypertone urine te produceren en er is dus niet of beperkt extra water nodig om extra zout af te voeren.
Het idee dat zout hoge bloeddruk veroorzaakt is grotendeels achterhaald en geldt waarschijnlijk alleen voor mensen waarvan de nieren niet meer goed functioneren. Zie bv https://www.amc.nl/web/nieuws-en-verhalen/verhalen/community/fabels-over-zout.htm
Het idee dat zout hoge bloeddruk veroorzaakt is grotendeels achterhaald en geldt waarschijnlijk alleen voor mensen waarvan de nieren niet meer goed functioneren. Zie bv https://www.amc.nl/web/nieuws-en-verhalen/verhalen/community/fabels-over-zout.htm
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tinus, extreem (praat wel over echt extreem) toevoegen van zout aan het lichaam is heel gevaarlijk.
Bepaalde gebruikte therapieën (bestaan) vragen om ziekenhuisopname en continu controleren van bloeddruk, hart en bloedwaarden.
Bepaalde gebruikte therapieën (bestaan) vragen om ziekenhuisopname en continu controleren van bloeddruk, hart en bloedwaarden.
tinus1969
5 jaar geleden
@Simonsdochter; in bepaalde gevallen is extreem veel water drinken ook gevaarlijk.
Je lichaam kan goed overweg met zout.
LeonardN
5 jaar geleden
@Cryofiel
Beschouw je de dorst die je ervaart van veel zout als echt of onecht?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tinus, teveel water kan ook heel gevaarlijk zijn.
Extreem veel zout ook hoor. Kun je aan sterven.
Extreem veel zout ook hoor. Kun je aan sterven.
Thecis
5 jaar geleden
@LeonardN
De vraag gaat over knoflook, niet over te veel zout. @Tinus1969
Alles heeft een waarde waarbij het dodelijk kan zijn. Bij water ligt dat uit het hoofd rond de 6 liter. Bij keukenzout rond de 50 theelepels.
De vraag gaat over knoflook, niet over te veel zout. @Tinus1969
Alles heeft een waarde waarbij het dodelijk kan zijn. Bij water ligt dat uit het hoofd rond de 6 liter. Bij keukenzout rond de 50 theelepels.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Thecis, klopt: 6 liter water in 1 keer achteroverslaan of ongeveer 50 kleine theelepeltjes zout in 1 keer, en het is over.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.