Hoe snel kan een lichaamsdeel bewegen?
Als ik met mijn vingers knip, dan kan ik het met mijn ogen niet volgen. Die beweging moet dan wel snel zijn. En als ik mijn arm van helemaal links naar helemaal rechts zwaai, hoe hard gaat dat dan?
1. Je hand zit aan het einde van je arm en die maakt relatief een grotere cirkel waardoor de snelheid hoger zal liggen van de vingertoppen. Dus hierbij ligt het eraan hoe lang je arm is.
2. De rotatie van je arm heeft direct invloed op welke spieren je kan gebruiken. Dus per rotatie zul je een andere snelheid bereiken.
3. Getraindheid: als je dit voor jaren getraind hebt zal de snelheid veel hoger liggen aangezien je lichaam zich aanpast aan deze beweging.
4. Verhouding spiervezels. Je hebt fast twitch vezels die een hogere snelheid zullen geven, echter ligt dit voor een groot deel vast aan je aangeboren preferenties.
5. Aanhechting van de spieren. Hier zitten kleine verschillen per persoon tussen waardoor ook hierbij een duidelijk verschil in snelheid gemeten kan worden.
6. Verhouding fasische en tonische spieren. Dus de verhouding stabiliserende en bewegingsspieren. Ook dit heeft te maken met je getraindheid, maar ook met je aangeboren preferenties. Hopelijk heeft deze informatie toch wat meer inzicht gegeven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.