Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het evolutionaire proces ervoor zorgen dat onze kleine teen op den duur verdwijnt?

Al een lange tijd vraag ik mij af hoe de evolutietheorie nu precies werkt aangezien er verschillende manieren van uitleg zijn. Ik heb altijd geleerd dat de giraffen met de langste nek, het meeste konden eten, daardoor zich beter konden voortplanten, en zodoende er meer jongen geboren werden met een langere nek.

Er is een gezegde dat onze kleine teen een nut heeft en na verloop van een hele lange tijd op den duur verdwijnt. Maar dit zou dan moeten betekenen dat de mensen met de kleinste/minste teen zich vaker voortplanten? Hoe wordt dit verklaart?
* geen nut heeft

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

NIet.
Voor evolutie zijn namelijk twee zaken nodig; variatie (door mutaties/variaties in het erfelijk materiaal) en selectie.
Variatie kan wel zorgen voor mensen zonder kleine teen, maar er is geen duidelijke selectie op mensen zonder (of juist met) een kleine teen.

Om bij het voorbeeld van de giraffen te blijven; daar is wel selectie; giraffen met langere nekken kunnen meer eten (kunnen bij boomblaadjes die voor anderen onbereikbaar zijn), hebben dus meer kans om te overleven, en dus ook meer kans op nakomelingen -die ook een langere nek zullen hebben, want lange nek is erfelijk.
tinus1969
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing