Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het evolutionair gezien nut dat mensen in staat zijn om anderen/dieren/objecten schattig te vinden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De voornaamste reden is dat we babies , onze eigen jonkies, schattig moeten vinden zodat we voor ze gaan zorgen, omdat ze dat zelf niet kunnen. Evolutionar gezien heel belangrijk dus, anders blijft er weinig van je soort over.

Enkele kenmerken die maken dat we een baby schattig vinden zijn het grote hoofd en de grote ogen. Dieren, en met name jonge dieren, waarin we dit terug zien, vinden we dus ook heel schattig en roepen ook allerlei vertederende en verzorgende instincten op.

Niet voor niets vinden we dieren leuker naarmate ze meer op mensen lijken. Daarom scoren dieren met teveel of tre weinig pootjes ook zo laag op de schattigheidsschaal (integendeel ; bijna niemand wordt vertederd door een jong slangetje of spinnetje) en kunnen apen en beren, die het meest op mensen -en dan vooral kleine mensen - lijken op onze onverminderde aandacht en belangstelling rekenen. Waarvan de jonkies nog het meest, natuurlijk.

In feite zijn het dus de babykenmerken die ons onwillekeurig aantrekken. En dat is - uiteraard - in het belang van de soort. Zie het willen knuffelen met aapjes en beertjes (en hondjes, en poesjes) maar als een soort 'collateral damage', een bijverschijnsel van dit systeem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

lijkt me wel, t zou de wereld een stuk minder gezellig maken als we alles en iedereen maar zouden haten..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, wij vinden vooral babies schattig zodat we goed voor ze zouden zorgen.

Dus alles wat baby-eigenschappen heeft vinden we schattig (grote ogen bvb.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee,de evolutie is er niet mee gebaat,dat wij bepaalde dingen schattig,truttig o.i.d. vinden en dat heeft ook geen enkele invloed op de evolutie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We moeten altijd in balans zijn, anders worden we gek. Er zijn genoeg dingen waar we niet van houden. Dus er moeten ook heel veel dingen zijn, waarvan wel houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je eigen jongen afstotelijk vind ga je ze niet verzorgen.Dan sterft je soort uit.
Dat transponeert zich ook op andere soorten.Ik heb bijvoorbeeld al enkele pasgeboren dieren grootgebracht die zonder moeder zaten.Indien ik ze afstotelijk had gevonden had ik dat waarschijnlijk niet gedaan.
Ja, het heeft nut.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee van wat ik er van heb begrepen niet.
(Ik geloof niet in evolutie)

Toegevoegd na 3 minuten:
Evolutie geeft tevens geen antwoorden op onze waarom vragen. En waarom er goed en kwaad bestaat en waar dat vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat lokt bescherming uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een soort reflectie. Het heeft geen direct evolutionair voordeel an sich, maar is het gevolg van het voordeel wat er is aan het 'schattig' vinden van 'mensen babies'. Als iedereen die lief en schattig vind, dan is de aandrang er goed voor te zorgen hoger. En de ouders die beter voor de kinderen zorgen hebben meer nageslacht; Zie kan zo'n reactie evolutionair groeien.

Alle zoogdieren maken echter een soortgelijke ontwikkeling door, waarbij de jongen relatief groot hoofd hebben, en grote ogen ten opzichte van het lichaam. Dit roept dezelfde 'schattig' reactie als bij mensen op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast het al gegeven antwoord m.b.t. het willen opvoeden van de eigen babies als die er schattig uitzien: de mens profiteert er ook van als ze jonge dieren schattig vinden. Immers, als wij die ook beschermen, kunnen we ze later opeten als ze volwassen zijn. Of andere dieren/planten die van de betreffende (schattige) diersoort afhankelijk zijn. En dat zijn vaak meer dier(en plant-)soorten dan je denkt (maar je genen kunnen daar meer verstand van hebben dan de eigenaar van die genen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
evolutie is een gloof je moet het geloven bewijs maar dat t waar is dat is nooooooog noooooooit iemand gelukt een verhaaaltje vezinnen kjan iedereen en evolutie is achter haalt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing