Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de vrucht, het zaad en de bloem van een berk?

Ik wil graag een berk in mijn tuin zetten. Daarom wil ik er graag meer over weten. Op internet kon ik niet echt veel vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De Berk heeft twee soorten bloemen.
De lange gele katjes zijn de mannelijke bloemen en de kleine groene de vrouwelijke.
Later groeien die vrouwelijk uit tot een rupsachtig katjes, waarin de zaadjes zitten.
De zaadjes zelf zijn klein en plat en kunnen met de wind heel ver weg waaien.
Maar alles staat op het plaatje bij je vraag.
Er zijn veel soorten berken, kies niet voor de bekende wilde, want die wordt zeer groot.
De berk groeit het liefst op arme zure zandgrond, niet op klei.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De berk wordt niet altijd als een ideale boom ervaren. De berken ruien het gehele jaar door de lange dunne twijgen, verspreiden erg veel pollen wat een ramp is voor wie hooikoorts heeft, laten de uitgebloeide katjes-achtige bloemen massaal vallen en verliezen hun kleine lastig op te ruimen blaadjes in het najaar. Kortom wie een berk in de tuin heeft is eigenlijk altijd aan het opruimen. Nog een nadeel is de grote hoeveelheid water die de berk nodig heeft. Berken nemen zo veel vocht uit de grond dat het vaak lastig is om heesters of vaste planten onder te planten.
Ook heeft de berk veel last van bladluizen,die op hun beurt voor veel vuiligheid zorgen.
fremar
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing