Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kunnen planten niet groeien met ijs als ondergrond?

Ik moet een groot project over de noordpool maken. Ik moet het ook over de bodem hebben. Ik zat de denken en vroeg me eigenlijk af waarom planten niet kunnen groeien met ijs als ondergrond. Zelf dacht ik dat ijs te hard is voor de wortels om te groeien en dat ijs geen voedingsstoffen bevat. Zijn er nog meer redenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Voor planten is een voedingstofrijke aarde van groot belang om te groeien. Deze aarde bevat de grondstoffen voor een plant om zich te ontwikkelen. Stoffen zoals fosfor, calcium, kalium of magnesium. Deze stoffen zitten niet of nauwelijks in water en dus ijs.

Daarnaast is ijs een vaste vorm van water. Zolang dit bevroren blijft zal de plant dit niet als water kunnen opnemen zal deze uitdrogen.

Ijs op zich is niet te koud voor een plant om in/op te groeien. Denk aan naaldbomen die in de permafrost staan (bevroren grond) of korstmos dat op de noordpool groeit. Net zoals dat wortels muren en wegen kapot kunnen 'kraken' als ze groeien, kan het ook ijs kapot kraken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding