Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als mensen overlijden is hun endorfine gehalte dan hoger?

Het blijkt dat als dieren worden geslacht (op de juiste wijze) of in de natuur ten prooi vallen aan wolven of zo, dat ze toch een redelijk zachte dood sterven doordat hun endorfine gehalte omhoog gaat vlak voor het sterven of misschien juist vlak na de dodelijk (in)greep. De natuur zorgt zo voor een dragelijke dood.

Nu vraag ik me af of dat bij mensen ook zo zou kunnen gebeuren. Of zou dat alleen zijn als het om een gewelddadige dood gaat zodat de endorfine kan worden geactiveerd?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Z512099
8 jaar geleden
+ goeie vraag
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat de bijna-dood-ervaring, die wereldwijd bij alle volkeren en culturen bekend is, te verklaren is door het vrijkomen van endorfine. Dus dan zou het antwoord 'ja' zijn. Ik ben echter nu niet in de gelegenheid hier bronnen bij te zoeken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Bij mensen schijnt het serotoninegehalte flink omhoog te schieten vlak voor de dood.

"... dat er een directe levensbedreigende situatie ontstaat. In dat geval maakt het lichaam per direct een hoeveelheid serotonine aan, waardoor de invloed van pijn direct wordt verminderd (ook invloed van endorfine). Daarnaast zorgt serotonine ervoor dat de stemming direct wordt aangepast naar een tevreden gevoel. Het betekent dat pijn op de achtergrond verdwijnt of dat het niet meer wordt opgemerkt. Ook bij diegene die op het punt staan om te overlijden (zonder zwaar letsel) worden verhoogde waarden van de stof in het lichaam aangetroffen."
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image