Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

spinnen katten ook bij elkaar ?

onze twee katten liggen wel bij elkaar maar ik hoor ze nooit spinnen , wel als ik ze aanhaal

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ja, katten spinnen ook bij elkaar.
Spinnen heeft waarschijnlijk juist zijn oorsprong in de communicatie tussen katten onderling. Jonge katjes beginnen al in de eerste levensdagen te spinnen. Moeder zal weten dat een spinnend kitten tevreden is en voor de kittens zal het spinnen van moeder een teken van veiligheid zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dominante kittens spinnen ook wanneer ze met een minder dominant nestgenootje willen spelen - loop nu niet weg, ik bedoel het vriendelijk!
Volwassen katten spinnen ook op deze geruststellende manier om zelfvertrouwen te verkrijgen wanneer ze pijn hebben of om een potentiële agressor te kalmeren. Spinnen wordt namelijk geassocieerd met een gevoel van welbehagen en een kat kan dit gebruiken als ruggensteun wanneer hij pijn heeft of bang is - zoals wij bij een crisis misschien gaan zingen om de moed erin te houden en onszelf af te leiden bij een gevaarlijke situatie.

Maar zoals je merkt, gebruiken katten het spinnen ook in hun communicatie met de mens. Veel katten gaan spinnen als het etensbakje wordt klaar gemaakt of zelfs al als ze om eten vragen. Soms is een aanhaling, vriendelijke woord, of alleen een blik genoeg om de motor te starten.
SimonV
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing