Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben joden te onderscheiden genen/DNA tov de omliggende volkeren?

Toen Abraham, de vader van de Joden/Israelieten, uit zijn volk vertrok 4000 jaar geleden zou dat het begin kunnen zijn van het (uitverkoren) volk.
Nu vraag ik me in hoeverre de joden/israelieten te onderscheiden zijn ogv DNA doordat ze misschien meer dan andere volkeren als zich echt als apart volk hebben beschouwd en ze afstammen van een beperkt aantal mensen (Abraham en zijn familie).

Natuurlijk zal er in de loop van de jaren ook wel vermenging hebben opgedaan maar is er toch nog iets te onderscheiden?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja dat is een taboe . Ik heb op moment helaas geen bron .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zover ik dit kan volgen wel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_studies_on_Jews
ItisILeClerc
8 jaar geleden
Het is uiteraard geen taboe, dus daarvan bestaan geen bronnen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Of ze echt van een paar kleine families afstammen zou ik niet durven beweren, de stamvaderen zullen aardig wat genen in de poel getrokken hebben, maar feit is dat (vooral heel traditionele) Joden zich heel , heel lange tijd redelijk afgescheiden hebben gehouden, Niet altijd uit vrije wil overigens ; in verschillende perioden in de geschiedenis is het klimaat uitgesproken vijandig te noemen, en ook in Europa zijn Joden nogal eens in fysiek "clusters" bij elkaar "gehouden"; niet alleen in de getto's in de tweede wereldoorlog.

Dat heeft uiteraard zijn weerslag op de genen, waardoor met name onder Ashkenazim-joden (afkomstig uit Oost-Europa) verschillende genetische afwijkingen statistisch beduidend vaker voorkomen. Met als bekendste, maar zeker niet de enige, de ziekte van Tay-Sachs. Het gaat voornamelijk om ziektes die optreden wanneer beide ouders drager zijn, en het is dan ook heel gebruikelijk in zeer traditionele kringen om al voor het huwelijk te laten screenen op dragerschap van enkele van deze ziekten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding