Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel hersencellen verlies je als je dronken bent?

Ik probeer altijd mijn eigen grenzen te bewaken maar ik ben deze week twee keer dronken geweest door omstandigheden. Nu klinkt het misschien een beetje dom (oh, de ironie). Maar, is mijn cognitieve functioneren aangetast door het dronken zijn? Hoe snel gaat dit proces van 'verval' in zijn werking?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Geen.

https://www.studenten.net/artikel/alcohol-kost-je-geen-hersencellen

Hoewel alcohol wel slechte effecten kan hebben op je hersenen (net zoals positieve effecten), sterven je hersencellen niet echt af na een drankje. De hoeveelheid alcohol die je kunt drinken zonder dat je eraan sterft, zorgt voor te weinig alcohol in je bloed om je hersencellen te vernietigen. Wel veroorzaakt overmatig alcoholgebruik slechte communicatie tussen hersencellen onderling.
Dat blijkt uit recent onderzoek, dat ondersteund wordt door andere onderzoeken in het verleden. Zelfs alcoholisten die steeds maar weer grote hoeveelheden drank naar binnen gieten, behouden hun hersencellen. Hoewel de communicatie tussen hersencellen wel wordt aangetast door alcohol, is in de meeste gevallen gewoon stoppen voldoende om de schade te herstellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alcohol is een verdovend middel en werkt dus ook verdovend op alle hersencellen, waardoor de communicatie tussen de neuronen vertraagt. De hersencellen gaan anders functioneren. Op termijn zullen er ook hersencellen verloren gaan. Het verlies aan hersenweefsel wordt zeer duidelijk vanaf het dagelijks drinken van 6 glazen. Dit verlies heeft o.a. te maken met het feit dat alcohol giftig is voor de hersencellen en met tekorten aan vitamine B1, als gevolg van alcoholgebruik. Jarenlang overmatig drinken zorgt voor het krimpen van de hersenen. Bij zeer zware drinkers kan het volume met 10 tot 15% afnemen, na 10 tot 15 jaar.
fremar
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing