Welke carcinogene stoffen zijn niet mutageen?
Een oncologisch studieboek vermeldt dat vrijwel alle carcinogene stoffen mutageen zijn. Dit impliceert dat er ook carcinogene stoffen zijn die niet mutageen zijn. Waar moet ik dan aan denken?
Verhoogd risico op borstkanker gaat gepaard met aanhoudende verhoogde bloedspiegels van oestrogeen.
Oestrogeen lijkt bij te dragen aan de borst carcinogenese door drie processen; (1) het metabolisme van oestrogeen tot genotoxische, mutagene carcinogenen, (2) het stimuleren van weefselgroei, en (3) onderdrukking van fase II detoxificatie-enzymen die ROS metaboliseren leidt tot verhoogde oxidatieve DNA schade. https://en.wikipedia.org/wiki/Carcinogen#Breast_cancer
nw4Alice:
Middels proces 1 en 3 kan het dus alsnog leiden tot mutagenese. In mijn hoofd concludeert zich dat tot: het is een indirect mutagene stof. Wat betreft proces 2: is een stof die weefselgroei stimuleert automatisch een carcinogene stof?
Dus, stel dat er een lichaamsvreemd stofje bestaat die aangrijpt op receptoren die, wanneer geactiveerd, celdeling induceren, is dat stofje dan carcinogeen? Niet om je verhaal te ondermijnen hoor. Ik wil graag voor mezelf duidelijk hebben of er carcinogene stoffen zijn die geenszins mutageen zijn. erotisi
Je hebt gelijk, ik denk ook dat het uiteindelijk wel leidt tot mutagenese.
Straling en radicalen e.d. direct, oestrogeen e.d. indirect, en zelfs het HPV virus zou je een carcinogene stof kunnen noemen die, inderdaad, diens eigen DNA integreert in het humane DNA en dus ook een vorm van mutagenese induceert. Wellicht dat men onder mutagene stoffen dan stoffen verstaat die direct van invloed zijn op het DNA (straling, radicalen, etc), terwijl de andere "niet-mutagene" carcinogene stoffen (oestrogeen, asbest) dit alleen via intermedianten bewerkstelligen.
Ik bedacht me net ook nog dat epigenetische veranderingen ook niet onder mutagenese vallen, maar wel degelijk de expressie van genen beïnvloeden, dus dat is ook nog een optie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.