Hoe goed is het gezichtsvermogen van katten?
Eén van onze katten is verzot op kaas. Laatst was er een deel van een net gekaasschaafd plakje afgebroken. Ik legde dat stuk plakje in de palm van mijn hand en hield mijn open hand vlak boven de grond. Ons kaasmonster kwam aangesprint. Ik verwachtte dat hij direct het plakje kaas uit mijn hand zou pakken om het op te schrokken.
Maar nee. Hij kwam dichtbij, snuffelde wat... en beet toen in mijn vinger.
Kennelijk rook de kat dat er kaas was, maar zag hij het plakje niet liggen.
Hetzelfde gebeurt als we kleine kattenbrokjes op het terras leggen, op de grindtegels. Het heeft er dan alle schijn van dat de katten de brokjes ruiken maar niet zien, en dat ze de brokjes puur met hun neus zoeken en (meestal) vinden.
Toch kunnen katten ook goed zien. Vliegen, muizen, kattenspeelgoed - alles zien ze, en goed ook. Soms springen ze zelfs omhoog en slaan ze met succes een vlieg uit de lucht - dus hun gezichtsvermogen is uitstekend.
Hoe kan het dat een (roof)dier, dat (dus) bewezen een uitstekend gezichtsvermogen heeft, niet ziet waar een plakje kaas in mijn hand ligt, en niet ziet waar een kattenbrokje op het terras ligt? Zien ze alleen beweging? Zien ze alleen dingen die een groot contrast hebben? Ligt het ergens anders aan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.