Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geen landelijke griep vaccinatie per jaar ?

Met een beetje griep lig je een week in bed. Als je werkt dus 1 arbeidsweek weg. Waarom vaccineren we structureel alleen ouderen en zieken ? Hoe meer gevaccineerden ook hoe minder makkelijk de griep zich kan verspreiden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
874
ronron1212
8 jaar geleden
Er zijn werkgevers die dat doen.
ronron1212
8 jaar geleden
Maar een griepprik wil nog niet zeggen dat je geen griep krijgt.
Ivana
8 jaar geleden
Ja, in bejaardenhuizen is het verplegend personeel verplicht zich te laten inenten, anders loopt de boel in de soep. Maar je kan toch niet van iedereen verwachten dat men zich een stof laat inspuiten uit voorzorg om de economie in stand te houden? Ik zou dit absoluut afwijzen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik (74) ook nu de griepprik weiger, nergens voor nodig. Gezond leven, gezond eten en doorgaan met ademhalen.
Amadea
8 jaar geleden
Wat een verspilling zou dat zijn. Voor het merendeel van gezonde personen is een griepvaccinatie volkomen overbodig. Ik ken zelfs een paar mensen die er toch toe waren overgehaald, en vervolgens als gevolg van die prik nou juist ziek werden!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou die prik niet willen. Mijn oma werd altijd flink ziek nadat ze de prik gehaald had. De dokter zei dan "maar als u hem niet gehad had was u nog zieker geweest" of dat zo is zullen we natuurlijk nooit weten. Maar ELK jaar 2 dagen erna. Ik ben zelf trouwens bijna nooit ziek. Hooguit eens verkouden. Om je dan vol te laten spuiten met troep. Lijkt me geen goed idee. Ik ben niet anti inentingen ofzo. Ik heb netjes elke enting gehad. En voor reizen naar het buitenland doe ik ook elke prik die misschien nodig is. Maar ook niet meer dan dat. Klooien met een gezond lichaam. Voelt niet goed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De vaccinatie heeft alleen een medische reden : het is om te voorkomen dat geinfecteerden complicatie krijgen of sterven als gevolg van de griepinfectie.

Gezonde personen doorstaan een infectie doorgaans goed, maar voor mensen uit risicogroepen kan griep leiden tot ernstige ziekte en zelfs sterfte, bijvoorbeeld door longontsteking, ontregeling van diabetes of verergering van long- en hartaandoeningen.
Om die reden kent Nederland al lange tijd een gericht beleid voor het aanbieden van griepvaccinatie aan mensen die een verhoogd risico lopen op het krijgen van complicaties bij griep.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je buiten de risicogroep valt maar toch in aanmerking wilt komen voor de gratis griepprik, kun je dit overleggen met je huisarts. Je moet hem dan waarschijnlijk zelf betalen. In sommige gevallen vergoedt de zorgverzekeraar de kosten.

Het kan ook zijn dat je werkgever aanbiedt om de griepprik te betalen. Sommige bedrijven en instellingen bieden jaarlijks het vaccin aan al hun personeel aan. Jij beslist uiteindelijk of je hiervan gebruik wilt maken.
(Lees meer...)
Erna55
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding