Zijn alle katten panisch voor een elektrische tandenborstel?
Ik merkte laatst dat de twee katten die ik "goed ken" werkelijk absoluut totaal panisch zijn voor een elektrische tandenborstel. Hiermee verder experimenterend bleken ze net zo panisch te zijn voor het elektrische scheerapparaat van een vriend.
Zodra het apparaat aanstaat, houden ze het goed in de gaten. Houd ik de tandenborstel op minder dan een meter van de kat, dan deinst die angstig achteruit. Hij loopt zelfs letterlijk achteruit, met de blik strak op de tandenborstel gericht. Daarbij struikelt hij, of valt hij van een (lage) omgekeerde lade. Hij let dus echt niet op wat hij doet en waar hij heendeinst, zo bang is hij.
Leg ik de tandenborstel werkend op de grond, dan draait de kat rondjes op een afstand van een halve tot een hele meter rond de tandenborstel. Daarbij houdt hij continu één pootje in de "mep-stand".
Mijn vragen zijn:
-- Zijn alle katten zo panisch voor dergelijke apparaten, of alleen deze twee?
-- Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze enorme angst?
De stofzuiger met al zijn lawaai (katten hebben gevoelige oren) en die grote zuigmond die overal kom waar ook de kat zich pleegt te verstoppen. Nee, ik zou me als kat ook niet gauw veilig voelen bij zo'n apparaat.
Toch zijn er ook katten die het heerlijk vinden om zelf gestofzogen (is dat een Nederlands woord ?) te worden: https://www.youtube.com/watch?v=Wj-cc6ya7GM
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.