Bestaan er meercellige anaerobe organismen?
Ik ken anaerobe bacteriën. Die zijn allemaal eencellig.
Bestaan er ook meercellige anaerobe organismen? Plant of dier, dat maakt niet uit - bestaan ze?
Onder anaeroob versta ik organismen die gedurende meerdere generaties kunnen overleven en zich voortplanten zonder de beschikking te hebben over vrije of opgeloste zuurstof.
Kijk eens bij mijn antwoord. Er zijn een paar gevallen bekend waarbij toch meercellige organismen anearoob leven
Dus de evolutionaire volgorde is: Oxidatieve fosfoylering ontstond eerst, dit maakt eukaryote cellen mogelijk, en eukaryote cellen konden later ook multicellulaire organismen vormen.
Nadat multicellulariteit wass ontstaan, hebben ene paar soorten het vermgen tot oxidatieve fosforylerign weer verloren, hoewel dat evvolutionair zo nadelig is, dat dat alleen in een beperkt aantal gevallen kan bestaan.
Bestaan er meercellige anaerobe organismen? Het antwoord daarop blijkt 'ja' te zijn, met een aantal voorbeelden erbij. Dat er een theorie is die 'nee' zegt verandert daar niets aan. Het antwoord is 'ja'. De theorie biedt interessante gedachten, maar is hiermee toch echt verworpen.
Zo is de planeet Neptunus gevonden, door onverklaarbare baanafwijkingen in de baan van Uranus. Er waren twee opties: zwaartekrachttheorie van Newton verwerpen, of op zoek naar een andere planeet.
Het feit dat er maar 3 organismen bekend zijn, wil al zeggen dat het een echte uitzondering is. Maar ze zijn er dus wel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.