Waarom heeft de natuur eten of gegeten worden in het leven geroepen?
Wat is dan nut van het leven als niemand wordt gewaardeerd. Wat is het nut om iemands leven te ontnemen en zelf te kunnen bestaan? Waarom heeft de natuur dit bedacht?
3.9K
3.9K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen mensen waarderen (en oordelen).
En tja, er zal toch gegeten moeten worden om in leven te blijven. :)
En tja, er zal toch gegeten moeten worden om in leven te blijven. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De sterkste blijven over, deze eten de zwakkere immers op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@moordigger: Als ik Discovery Channel bekijk, zie ik dieren ook voor elkaar opkomen, zelfs verschillende soorten voor elkaar. Ben dan stevig trots op ze, zodat hun levens bespaart kan worden. Wauw. Wie zegt dat alleen 'mensen' kunnen waarden en oordelen? Wetenschappers die van natuur ook apen zijn, wij dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@monaliza: Maar waarom sterk en zwak? Wat is zwak en sterk?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Veggie, jij vindt het dus goed dat de leeuw geen kans krijgt zich te voeden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel: Waarom eten of gegeten worden, was de vraag. Van daaruit kun je zelf conclusies trekken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wil je dat de leeuw zich voedt, of wil je alle bestaande leeuwen uithongeren zodat de leeuw uitsterft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom heeft de natuur " dit bedacht? "
De natuur denkt niet .
De natuur denkt niet .
tinus1969
9 jaar geleden
@Erna55, plusje.
Dat is precies waar de gedachtetrein van @VeggiePlease de fout in gaat. De natuur hefet niets bedacht, want dan lijkt het net alsof de natuur doelbewust allerlei plannen kan maken. De huidige natuur is toevallig zo ontstaan. Er is dus ook geen 'nut'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@erna55: Iets heeft dit alles gecreëerd, al is het maar een natuur die gek bezig is, of cellen die experimenten van boven-onder-links en rechts, de natuur-en scheikunde processen, wie weet. Maar waarom op deze manier, waarom niet anders. Dit leven lijkt op Frankenstein en zijn experimenten.
@tinus1969: Mijn gedachtentrein heb ik wel o.a. uit de media die je continue ziet, zelfs op school wordt je dit aangeleerd. Kan zelfs onvoldoendes halen en blijven zitten als ik niet leer wat er staat, dus geen diploma.
@cryofiel: Zie mijn vorige antwoord.
@tinus1969: Mijn gedachtentrein heb ik wel o.a. uit de media die je continue ziet, zelfs op school wordt je dit aangeleerd. Kan zelfs onvoldoendes halen en blijven zitten als ik niet leer wat er staat, dus geen diploma.
@cryofiel: Zie mijn vorige antwoord.
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom om deze manier? Dat is uitgelegd.
In den beginne ging het zo: "Ik ben een levensvorm en ik heb energie nodig. Kijk, daar komt een brokje energie voorbij. Ik heb energie nodig, dus... hebbes!"
Jij noemt het bovenstaande nu "moorden". Dat ligt aan jou, niet aan de levensvorm die energie nodig heeft, energie voorbij ziet komen, en die energie dus pakt.
Die leeuwen ZIJN er. Wat wil jij met die leeuwen doen? Uithongeren?
Planteneters ZIJN er. Het eten van een plant houdt in dat je levende cellen doodmaakt. Mag dat volgens jou wel of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel: Over die planten heb ik je al een bericht gestuurd dat je gelijk hebt, eventjes opzoeken. Over die niet moorden van energiebronnen volgens jou, zou jij verdriet voelen als een ander jouw of je geliefde het leven/energiebron ontneemt? Waarom voel je dan verdriet wat ook in ons gemaakt is, het besef van! Is het dan wel moord of niet in jouw ogen? Wanneer is er dan moord in jouw ogen, bij het niet benutten van die energiebron terwijl het wel vermoord is voor welke doeleinde dan ook.
tinus1969
9 jaar geleden
@VeggiePlease, er is geen reden om te denken dat 'iets' dit heeft gecreëerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969: oké dan is dit uit het niets in het leven geroepen? Hocus Pocus?
Cryofiel
9 jaar geleden
Eh, dat ik of een dier angst voelt als het zelf ten prooi dreigt te vallen aan een vleeseter, of dat ik of een dier verdriet voelt als een vleeseter een dierbare heeft bemachtigd, heeft niets te maken met het onderwerp.
Natuurlijk is er angst en verdriet. Dat is logisch, dat is nodig om te overleven. Anders krijg je die koeien die het opgegeten worden als levensdoel hebben - dat kan prima, maar niet in de vrije natuur.
Een ander wezen kan gewoon een energiebron zijn voor een hongerig wezen. Zoals de gazelle een prachtige energiebron is voor de hongerige leeuw.
Met het ontstaan van het leven heeft dit alles ook al weinig te maken. Wel met evolutie overigens.
tinus1969
9 jaar geleden
@VeggiePlease. Ja natuurlijk. Als er een schepper zou zijn, wie heeft dan de schepper gemaakt? Een schepper is pas hocus-pocus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kom mensen, het ontstaan van het universum doet niet ter zake. De vraag is waarom in de natuur levende wezens door andere levende wezens worden gegeten. Laten we ons daarop concentreren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@VeggiePlease: " iets heeft dit alles gecreeerd" , want je begrijpt het proces van evolutie niet.
Ik haak af bij de gedachte dat er " iets" is dat met een bedoeling alles zo gemaakt heeft.
Ik haak af bij de gedachte dat er " iets" is dat met een bedoeling alles zo gemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuur bedenkt niets. Op basis van onderliggende wetten gebeuren dingen. Er is geen richting, het enige dat er is is dat deze wetten niet geschonden kunnen worden (in tegenstelling tot de wetten die wij bedenken, die continue geschonden worden).
Jou probleem is dat je jou normen en waarden op een waardevrij systeem wilt toepassen. Dat is zinloos en onzinnig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed punt van Mullog.
Hoezo "in het leven geroepen?" is in deze een vraag die niet gesteld kan worden.
De natuur in de evolutie theorie heeft geen doel of wil, er is niet iemand of iets die sturing geeft. Er is dus geen nut. Misschien niet een bevredigend antwoord.
Het best overlevende organisme overleeft. De natuur heeft zich zo (stuurloos) gevormd dat een organisme voedingsstoffen nodig heeft om te overleven, indien je succesvol bent in het vergaren overleef je. Daarnaast zijn er ook nog andere factoren uiteraard.
De morele en emotionele overwegingen vormen zich later als het organisme zich zo ontwikkeld heeft dat het hier toe in staat is. Ook dit is onderdeel van dat zelfde overlevingsproces.
Je kan normen en waarde wel toepassen maar ook dat is dan onderdeel van het evolutionaire overlevingsproce. De normen en waarden kun je niet in allle lagen van de evolutie toepassen omdat niet alle lagen hier besef van hebben.
Een spin die een vlieg laat gaan omdat hij dit zielig vindt komt niet voor omdat de spin niet het vermogen heeft om de situatie zielig te vinden.
Zou hij dat wel hebben dan zou het zo kunnen zijn dat de vlieg een grotere overlevingskans heeft en het evolutionair gezien beter doet.
Zou hij dat wel hebben dan zou het zo kunnen zijn dat de vlieg een grotere overlevingskans heeft en het evolutionair gezien beter doet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.