Bestaat er nou zoiets als ras binnen mensen?
Bij dieren spreken we over rassen, als we dat bij mensen doen ontstaat vaak direct een discussie omdat dit een beladen begrip is. Maar als je sec naar de het verschil kijkt welke een bioloog maakt als hij dierenrassen indeelt, zijn die verschillen dan niet net zo groot als de verschillen die men in menselijke kenmerken vindt?
Wanneer spreekt men dus van een ander ras bij dieren? En als je dat dan doortrekt naar mensen, hoeveel mensenrassen heb je dan?
Kaukasisch, Afrikaans en Aziatisch. Waarschijnlijk niet echt correct ( zoals 80% van wat ze daarin tonen ) maar toch wide ik het even hier zetten.
De wetenschap gaat niet uit van een 'Adam en Eva'.
Dat zou misschien het geval zijn wanneer de kip eerder dan het ei kwam, maar daar is geen sprake van: het ei was eerder dan de kip.
Nee, dit is waar het AD mee komt.
Het interessante daarbij is, dat wit/blank in zo'n onderverdeling één 'ras' is, dat bestaat uit zowel hoogblonde Scandinaviërs als lichtgetinte Marokkanen, maar dat er geen uniform zwart ras is, maar dat (afhankelijk van wie je leest) Bantoes, Khoisan, Pygmeeën en Australische Aboriginals verschillende rassen zijn.
Ik meende dat het de media was die deze term is gaan bezigen.
Maar het zou zomaar kunnen dat het begrip 'Adam en Eva' ook in de wetenschap wordt gebezigd. In dat geval: excuses; hier was ik niet van op de hoogte.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.