Ik zie al 2 weken elke dag een roofvogel in de berm zitten altijd om dezelfde tijd, is dat normaal of zou hij gewond zijn?

Elke dag rond 16:30/16:45 zie ik hem zitten in het gras in de berm naadt de Waterlinieweg Utrecht bij afrit Lunetten.

Zojuist ook weer vol in de regen. Vorige week trok hij wormen uit de grond.

P.s. geen idee onder welke categorie dit hoort.

8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (2)

Valt zo op afstand natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar het zou goed een buizerd kunnen zijn. Dit zijn roofvogels die niet heel actief jagen, maar best een aangereden dier lusten wat in de berm ligt, of wat wormen zoals je hebt gezien.
Uiteraard valt niet uit te sluiten dat deze vogel zelf is aangereden: dus observeer hem maar goed.
Heeft de vogel geen hangvleugel, en oogt hij alert, dan denk ik niet dat er reden tot zorg is.
Rieneke1
8 jaar geleden
Je beschrijving wijst inderdaad op buizerd. Het is heel normaal dat je zo'n vogel elke dag rond hetzelfde tijdstip op dezelfde plaats ziet. Waarschijnlijk overnacht hij in de nabije omgeving maar hij kan daar ook gewoon naar voedsel zoeken. Wormen eten is ook normaal voor buizerds. Als hij er al een paar weken zit mankeert hij niets, want anders was hij al lang van honger omgekomen.