Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarvoor hebben mannen een grotere adamsappel?

Door de grotere hoeveelheid mannelijke geslachtshormonen (testosteron?) krijgen mannen een grotere adamsappel dan vrouwen.
Ik dacht dat die appel dient om om het strottenhoofd te beschermen. Kan ik dan daaruit concluderen dat de evolutie mannen een grotere appel heeft gegeven om hun keel te beschermen bij gevechten? Of is er een andere reden?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Adamsappel

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
12.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ik dacht dat die appel -dient om om het strottenhoofd te beschermen. Kan ik dan daaruit concluderen dat de evolutie mannen een grotere appel heeft -gegeven -om hun keel te beschermen bij gevechten?" Zoals je het nu vraagt lijk het of je totaal niet snapt hoe evolutie werkt. Dat zal puur semantiek zijn (zoals we nog steeds zeggen dat de zon op komt). Ben je het eens dat je het ongelukkig vraagt? Je lijkt namelijk van een sturend mechanisme uit te gaan.
erotisi
9 jaar geleden
Ik begrijp je reactie, en terecht je opmerking. Ik begrijp ongeveer wel dat de evolutie redelijk doelloos lijkt/is. Maar waar ik aan dacht is dat mannetjes die een grotere adamsappel hebben misschien grotere kans hadden te overleven in gevechten, en dat ze daardoor nu meer/alleen aanwezig zijn.
In die zin dus een sturend mechanisme dat dat mechanisme af stuurt op leven. Al kan ik me voorstellen dat je het met deze laatste zin niet eens bent.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omdat mannen meestal een zwaardere stem hebben dan vrouwen. De adamsappel fungeert namelijk als ophangdeel van de stembanden, en die zijn bij mannen gemiddeld groter dan bij vrouwen. De adamsappel heeft verder geen specifiek nut.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wil mijn minnaar zich bekend maken? Of beter nog, uitleggen waarom hij of zij dit juiste antwoord niet waardevol vindt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, hoor. Weer de verkeerd-om-uitleg in mijn ogen (nam onjuist aan dat je dat wel zou begrijpen). Mannen hebben een zwaardere stem OMDAT ze grotere organen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het staat zelfs letterlijk in je bron: Bij mannen zijn de stembanden gemiddeld groter dan bij vrouwen, waardoor mannen meestal een lagere stem hebben dan vrouwen. Niet andersom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel dat ik zou vragen: Waarom hebben mannen een zwaardere stem? Wat is dan jouw antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit je bron: Maar bij mannen is deze sterker uitgegroeid dan bij vrouwen. Dit onder invloed van de verschillende geslachtshormonen. Is al meer een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea Waarom hebben mannen een zwaardere stem dan vrouwen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat ik nog steeds niet begrijp (sinds je aangegeven hebt de vorige keer dat je dit beantwoordt vanuit een religieuze visie) waar je je op baseert als je zo'n vraag beantwoordt. Als je in een god gelooft, kan het meerdere kanten op werken. 1 Hij wilde dat mannen een zwaardere stem zouden hebben dan vrouwen. 2 Hij wilde dat mannen een grotere adamsappel zouden hebben. Of wellicht 3 Hij wil dat beide waar zijn. Maar in plaats daarvan zeg jij blijkbaar 1, hoe weet jij dit? (dat nog even los gezien van de vraag of jouw god volgens jou zwaarder geluid heeft gekoppeld (of kan koppelen) aan de fysieke aspecten van een klankkast. maw hij had ook gewild kunnen hebben dat mannen een zwaardere stem zouden hebben zonder het hebben van fysieke verschillen, maar je zou ook kunnen geloven dat hij vast zit aan bepaalde wetten) Ik zou dus zeggen, het enige wat je kan zeggen is, omdat mijn god dat waarschijnlijk zo wil(de). De vorige keer is de vraag en dus discussie verwijderd. Volgens mij heb je er toen ook niet op geantwoord of dat antwoord was al weg.
De adamsappel is het vooruitstekend deel van het strottenhoofd (larynx). Het strottenhoofd heeft twee functies, namelijk: 1) scheiden van luchtweg en voedselweg tijdens het slikken (om verslikken te voorkomen), en 2) het maken van geluid.

Tijdens de puberteit gaat het strottenhoofd groeien maar bij mannen groeit het meer dan bij vrouwen. Omdat het bij mannen groter is en meer opvalt, noemt men het adamsappel. In het strottenhoofd (adamsappel bij de man) zitten de stembanden vast en het strottenhoofd dient ook als klankkast. Bij mannen zorgt het grotere strottenhoofd voor een diepere, of "zwaardere" stem, die typisch verschijnt vanaf de puberteit ("baard in de keel"). Met andere woorden: de adamsappel behoort tot de "secundaire" geslachtskenmerken (zoals baardgroei en lichaamsbeharing).

De vraag is dus waarom moeten mannen een diepere stem hebben dan vrouwen?
Het antwoord daarop is dat dit door onze voorouders (vrouwen) als "sexy" werd ervaren, zoals dat nu nog wellicht het geval is trouwens. Als mannen met een "sexy" stem meer kans maakten om een partner te vinden die met hen kinderen wilde, en aangezien hun nageslacht deze eigenschap overerfden, zal in de loop der generaties deze eigenschap "geselecteerd" worden. Dat wil zeggen dat er meer mannen zullen zijn met een groter strottenhoofd, en dus een lagere stem, zoals nu inderdaad het geval is.
(Lees meer...)
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van dat sexy is speculatie, lijkt me. Een reden zou evengoed kunnen zijn dat snel valt te ontdekken dat een man liegt. (Mensen slikken vaak als ze liegen en bij een man is dat beter te zien).
Of iets serieuzer bijvoorbeeld dat een man beter wilde dieren kan verjagen met een lage stem. In de natuur wordt een laag geluid vaak als bedreigender gezien dan een hoog geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel/niet liegen geeft niet meer nageslacht dus dat is het sowieso niet. Seksuele voorkeur is vaak een beredenering om verschillen tussen seksen uit te leggen.
Erna55
9 jaar geleden
het is Prof. Dr. Luc Bouwens die de theorie over een "sexy stem" poneert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat
"Wel/niet liegen geeft niet meer nageslacht dus dat is het sowieso niet. " Je gaat veel te kort door de bocht, vooral door een te individualistische benadering van het nageslacht. Als groepsdier is ons succes wel degelijk deels te danken aan het feit dat we op elkaar kunnen bouwen en door de mand te vallen als we niet eerlijk zijn. Niet door een lange neus te krijgen a la Pinokkio, maar doordat we gaan zweten, een rode kop krijgen, nerveuze bewegingen maken etcetera. De zaken waarop een leugendetector gebaseerd is. Ik verzin dit niet. Het probleem is dat in het onderwijs altijd alleen maar de nadruk wordt gelegd op concurrentie en strijd ('the struggle for life'), terwijl juist ook samenwerking binnen de soort en soms zelfs tussen verschillende soorten een essentieel onderdeel van de evolutie vormen. Overigens heeft ook het liegen zelf natuurlijk een functie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55
Dat had ik begrepen, maar dan blijft het toch nog wel steeds speculatie? Bovendien vind ik dit toch een soort cirkelredenering. Hij klopt altijd. Waarom is die gele vlinder geel? Omdat die vlinders op gele vlinders vallen... Ik vind simpeler verklaringen meer bevredigend; dus bijvoorbeeld grote dieren maken zwaardere geluiden dan kleine dieren (muis vs. olifant) en een zware stem appelleert dus aan het gevoel dat we met een groot en dus sterk wezen te maken hebben. Een vrouw zal zich misschien beter beschermd hebben gevoeld door een man met een zware stem dan een met een piepstemmetje.
Mijn ervaring is ook dat je met een zware stem eerder gezag inboezemt bij mens en dier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sandokan Maak er eens een logisch verhaal van dan. Ik zie hem niet. Hoe draagt het eerder spotten van een leugenaar dmv van kijken naar de adamsappel groter? Heb je een stuk dat over dat gehele concept gaat?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding