Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een plant een neutron verwijderen uit een koolstof atoom? Is daar op zich veel energie voor nodig?

Koolstof gemaakt door organismen is over het algemeen lichter dan de anorganische koolstof op aarde en de koolstof afkomstig van meteorieten. Licht koolstof wijst op fotosynthese, waarbij organismen anorganisch koolstof (CO2) omzetten in organische vormen van koolstof, zoals suiker

Maar als ik denk aan een neutron uit een koolstof 13 atoom halen om C12 te verkrijgen, verwacht ik dat daar veel energie bij komt kijken? Maar is dat ook zo en hoe doet een plant dat?

http://www.kennislink.nl/publicaties/ontstond-leven-300-miljoen-jaar-eerder-dan-gedacht

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een plant verwijdert geen neutronen uit koolstofatomen. Dat zou een nucleaire reactie vereisen, en die komen niet voor in levende wezens - afgezien van spontaan radioactief verval, maar daarvan is hier geen sprake.

Dat organisch koolstof toch lichter is, ofwel: een hogere verhouding C12/C13 heeft dan niet-organisch koolstof, komt doordat biologische processen een (lichte) voorkeur hebben voor C12 boven C13.

Kijken we bijvoorbeeld naar het begin van de koolstofcyclus, de fotosynthese, dan is de kans dat een molecule CO2 met C12 door een plant wordt opgenomen groter dan de kans dat een molecule CO2 met C13 wordt opgenomen. En dan bedoel ik niet dat die kans groter is doordat er nu eenmaal meer CO2 met C12 voorkomt dan CO2 met C13, maar doordat *per molecule* CO2 de kans voor C12 groter is dan voor C13.

Gesimplificeerd: stel dat een plant CO2 uit de lucht opneemt, en die atmosferische CO2 bestaat voor 99% uit CO2 met C12, en voor 1% uit CO2 met C13. Als er geen verschil zou zijn in de fotosynthese, zou de koolstof in de plant ook voor 99% uit C12 en 1% uit C13 bestaan. Maar omdat er dus wél verschil is, bestaat de koolstof in de plant voor 99,8% uit C12 en voor 0,2% uit C13.

(De getallen uit de vorige alinea heb ik uit mijn duim gezogen - het gaan niet om de precieze getallen, maar om het achterliggende idee.)

Samenvattend:
Organisch koolstof is inderdaad lichter dan anorganisch koolstof. Dat komt echter niet doordat organismen C13 omzetten in C12 (waarom zouden ze?), maar omdat organismen selectief C12 verkiezen boven C13.

Toegevoegd na 8 minuten:

De voorkeur voor moleculen met het ene isotoop boven moleculen met het andere isotoop komt door een verschijnsel dat (in het Engels) het Kinetic Isotope Effect wordt genoemd. Hier een bron waarin dat wordt uitgelegd:
http://www.princeton.edu/chemistry/macmillan/group-meetings/RRK-KIE.pdf
Als je zoekt op Kinetic Isotope Effect vind je meer informatie over de verklaring van het verschil in reactiesnelheid tussen verschillende isotopen.

(Lees meer...)
Cryofiel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Dat verklaart het wel waarom dat ik het artikel niet begreep. Ten minste ik vond het al zo bijzonder dat een neutron zou worden afgestoten, maar sloot niet uit dat dat kon. Het kinetisch effect blijkt dat het verschil te verklaren. Alhoewel het artikel mij wel moeilijk lijkt, zal het wel te maken hebben met het feit dat C13 natuurlijk zwaarder is en daarom minder snel aan reacties zal meedoen. Maar als ik dan verder denk, bijv. aan C14 dan lijken planten daar weer geen mindere voorkeur voor te hebben, immers via de koolstof 14 dateringsmethode gaan ze er toch vanuit dat een plant juist wel evenveel opneemt?!
Cryofiel
9 jaar geleden
In die C14-methode heb ik me nog niet in dit detail verdiept. Wat zou kunnen is dat de plant C14 niet in dezelfde mate opneemt als C12, maar in een *bekende* mindere mate. Het enige dat bekend hoeft te zijn voor datering is in *welke* mate C14 wordt opgenomen.
WimNobel
9 jaar geleden
De C14-methode is niet gebaseerd op een selectieve opname, maar op het radioactieve verval van deze isotoop met een bekende halfwaardetijd. In de atmosfeer wordt de hoeveelheid C14 voortdurend aangevuld doordat N14 onder invloed van kosmische straling wordt omgezet in C14. Daardoor is de verhouding C14/C12 min of meer constant. In dode orgnische stof gebeurt dat niet en neemt die verhouding dus in een bekend tempo af.
Ik schrijf "min of meer" omdat er natuurlijk afwijkingen kunnen zijn die de nauwkeurigheid van de methode kunnen beïnvloeden. En ook selectieve opname van een isotoop is iets waar je bij het ijken van de methode rekening mee moet houden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding