Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor is de ene plant veel 'zelfredzamer' dan de andere plant?

Een paardebloem blijkt bijvoorbeeld makkelijk te , in vele soorten gronden, onafhankelijk van al te veel regen, droogte en hitte. Een orchidee daarentegen vergt veel meer 'verzorging' , en heeft specifieker omstandigheden nodig om te leven: juiste hoeveelheid water genoeg specifieke voeding en licht etc.

Maar waardoor is de ene plant veeleisender dan de andere plant? Kun je stellen dat hoe eenvoudiger een plant hoe makkelijker het groeit (hierbij zie ik dan een paardenbloem als eenvoudig maar of dat klopt (genetisch bijv.) weet ik niet.

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je draait even de logica om: Omdat de ene plant veel 'bruter' is dan de andere, komt ze op meer plaatsen voor. Planten die veel voorkomen, zijn natuurlijk planten die zich gemakkelijk verspreiden. Neem de benaming 'onkruid' versus 'kruid'. Deze is kunstmatig en deels gebaseerd op uw eigenlijk daarom alleen al boeiende vraag. In uw stelling is 'gras' erg zelfredzaam, maar toch beschouwen we gras niet als 'onkruid'. Het is trouwens erg lekker (bij mijn eerste duursporttrainingen in lopen viel ik na zo'n drie uren uitgeput langs de kant en leerde mijn hond mij gras eten met veel koolhydraten en veel zoeter dan ik dacht zoals koeien het gebruiken wellicht om onze melk te maken). Dieren maken dus ook een onderscheid tussen 'kruid' en 'onkruid', maar iets afwijkend van ons. Nu ga ik dieper in op de graad van 'zelfredzaamheid': Er zijn bijvoorbeeld bijzondere planten bij mijn broer in Zuid-Afrika die enkel uitkomen na een bosbrand, heel zeldzaam. De zaadjes ontkiemen slechts na een enorme hitte aan de bovenzijde, en het heeft nog meer raadsels dan men oplossingen ervoor vond. Bepaalde planten/bloemen bloeien soms ook maar eenmaal per jaar, nog andere minder, en verspreiden zich erg zeldzaam. In Zwitserland is vooral https://nl.wikipedia.org/wiki/Edelweiss beroemd en beschermd om eigenlijk méér zelfredzaam te zijn, of toch in bittere omstandigheden dan de planten die nauwelijks zelfredzaam zijn zoals netels. Ze groeien in extreme omstandigheden mar zoals je daar leest zijn ze heel gemakkelijk te kweken in Nederland en België. Je visie kan dus twee kanten uit: Ze groeien overal en zijn dus zelfredzaam, of ze groeien overal en zijn dus eigenlijk niet bestand tegen bijv. grote droogte of hoogte of koude. In de winter groeit noch het gras noch het onkruid, bepaalde taxussen groeien door (vandaar het kankerwerende effect misschien, onderzoek blijft moeilijk daarin)? Enkel de planten die zich kunnen aanpassen aan de omgeving, overleven. Antwoord: Door zijn zelfredzaamheid is hij... zelfredzamer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je draait even de logica om: Omdat de ene plant veel ‘bruter’ is dan de andere, komt ze op meer plaatsen voor. Planten die veel voorkomen, zijn natuurlijk planten die zich gemakkelijk verspreiden.

Neem de benaming ‘onkruid’ versus ‘kruid’. Deze is kunstmatig en deels gebaseerd op uw eigenlijk daarom alleen al boeiende vraag. In uw stelling is ‘gras’ erg zelfredzaam, maar toch beschouwen we gras niet als ‘onkruid’. Het is trouwens erg lekker (bij mijn eerste duursporttrainingen in lopen viel ik na zo’n drie uren uitgeput langs de kant en leerde mijn hond mij gras eten met veel koolhydraten en veel zoeter dan ik dacht zoals koeien het gebruiken wellicht om onze melk te maken). Dieren maken dus ook een onderscheid tussen ‘kruid’ en ‘onkruid’, maar iets afwijkend van ons.

Nu ga ik dieper in op de graad van ‘zelfredzaamheid’: Er zijn bijvoorbeeld bijzondere planten bij mijn broer in Zuid-Afrika die enkel uitkomen na een bosbrand, heel zeldzaam. De zaadjes ontkiemen slechts na een enorme hitte aan de bovenzijde, en het heeft nog meer raadsels dan men oplossingen ervoor vond.

Bepaalde planten/bloemen bloeien soms ook maar eenmaal per jaar, nog andere minder, en verspreiden zich erg zeldzaam. In Zwitserland is vooral https://nl.wikipedia.org/wiki/Edelweiss beroemd en beschermd om eigenlijk méér zelfredzaam te zijn, of toch in bittere omstandigheden dan de planten die nauwelijks zelfredzaam zijn zoals netels. Ze groeien in extreme omstandigheden mar zoals je daar leest zijn ze heel gemakkelijk te kweken in Nederland en België.

Je visie kan dus twee kanten uit: Ze groeien overal en zijn dus zelfredzaam, of ze groeien overal en zijn dus eigenlijk niet bestand tegen bijv. grote droogte of hoogte of koude. In de winter groeit noch het gras noch het onkruid, bepaalde taxussen groeien door (vandaar het kankerwerende effect misschien, onderzoek blijft moeilijk daarin)?

Enkel de planten die zich kunnen aanpassen aan de omgeving, overleven.

Antwoord: Door zijn zelfredzaamheid is hij… zelfredzame

(had dit eerst als reactie geplaatst, maar zag dat er nog geen antwoord was) +je
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Erotisi,

Die zelfredzaamheid verschilt erg met de streek waar je bent. De hoeveelheden zon, regen, verdeling van dag en nacht, samenstelling van de bodem zijn belangrijk. En al zijn er wel planten die op heel veel plaatsen, verspreid over de wereld voorkomen, dan komen ze nooit tegelijk in woestijn, bos en bergland voor. Het is niet zo zeer dat de ene plant meer eisen stelt dan de andere; maar wel andere eisen. Daardoor zijn Cactussen in het wild in Nederland afwezig, net als Paardenbloemen in de Mexicaanse woestijn. Planten waarvan de eisen overeenkomen met wat in een gebied veel voorkomt, worden daar algemeen. Zoals je ziet kan dit per gebied erg uiteenlopen. Dat een plant zelfredzaam is wil vooral zeggen dat er makkelijk aan zijn eisen kan worden voldaan. Althans in Nederland, maar in Tropisch Afrika of in Alaska zou de zaak heel anders liggen: planten die daar enorm algemeen zijn, komen in Nederland vaak niet voor. Sommige van onze kamerplanten zoals de Ficus benjamina die het in Nederland alleen als kamerplant goed doet, groeit in India in het wild en zie je daar veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuur is oorlog.
Een alsmaar doorgaande strijd om te kunnen overleven.
Omstandigheden bepalen of de plant er kan groeien.
Zo niet, dan zal hij uitsterven.
Kan hij maar net overleven, dan is het wachten op een spontane mutatie.
Hierdoor veranderen de eigenschappen van deze plant een beetje tot heel veel.
Zijn die veranderingen gunstig, dan zullen er meer komen met die nieuwe eigenschappen en de oudere planten die ze niet kregen, zullen verdwijnen.
Zo is het altijd al zo gegaan.
Sommige planten hebben op deze manier, zeer bijzondere eigenschappen gekregen, zodat ze kunnen groeien op plekken waar andere planten nauwelijks kunnen overleven.
Zo is er het zinkviooltje, dat alleen groeit op plaatsen waar veel zink in de grond zit, dat juist voor andere planten dodelijk is.
Of planten die in het zoute zeewater kunnen groeien.
Hierdoor heeft de plant geen concurrentie van gewone landplanten.
Of planten die insecten kunnen vangen en opeten op plaatsen waar geen voeding in de grond zit en anderen niet kunnen leven, omdat ze heen insecten kunnen vangen.
Leuk dat je de paardenbloem noemt, deze soort zit nog volop in de evolutie en is nog steeds zich aan het veranderen, waardoor er nu heel veel ondersoorten aan het ontstaan zijn, die nog steeds aan het veranderen zijn.
Zo hoort bij iedere plant speciale eigenschappen, waardoor hij andere planten te slim af is.
Echter zijn er duizenden soorten die zich niet op tijd aan kunnen passen, omdat het klimaat sneller verandert , dan de plant.
Deze zullen uitsterven, terwijl anderen alleen maar meer worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding