Komen kruisingen tussen verschillende soorten dieren ook van nature voor?
Je hebt muilezels en ligers (tijger + leeuw). Nu vermoed ik dat deze dieren zo zijn gefokt. Weliswaar blijken de meeste van deze nakomelingen onvruchtbaar maar komen dergelijke kruisigingen in de wilde natuur ook voor, en misschien ook nog wel met vruchtbare nakomelingen?
In mijn zoektocht naar wat bijv. eerder was het kip of het ei, dacht ik dat als een (vrouwelijke) kip met een kalkoen paart, je dan mogelijkerwijs een kalkip krijgt. In dat geval krijg je dus eerst het ei en dan pas de kalkip. Nu is dit voorbeeld door mij zelf verzonnen, hoewel ik me nog wel kan indenken dat een kipkuikentje opgroeit tussen kalkoenen en deze vervolgens misschien nog wel met elkaar paren, maar zijn er kruisingen/soorten bekend die van nature een andere soort hebben opgeleverd die misschien lichtelijk vruchtbaar kunnen zijn?
En dan heb je misschien nog de kruising tussen homo neanderthalers en homo sapiens. Of worden die niet als twee soorten gezien omdat ze allebei homo zijn?
Ik ben stomtoevallig net betrokken bij een opsporingsactie in mijn buurt naar de Italiaanse kamsalamander. Die is ooit geïmporteerd en mengt heel makkelijk met onze inheemse kamsalamander. Alle nakomelingen blijven steeds (ook onderling) vruchtbaar. Dat blijkt een serieuze bedreiging voor "onze" salamander, die genetisch dreigt uit te sterven.
In ten minste één geval (maar ik vermoed dat er meer zijn) overschrijden de sexpartners dus moeiteloos de soort-drempel.
In de bron die je opgeeft staat ook dat de nakomelingen van kruisingen USUALLY onvruchtbaar zijn.
Een Chinees is geen ander soort dier dan een aboriginals.
Aan een naam mag je niet teveel belang hechten (een goudvis en een walvis, een slavink en een appelvink ...) Het begrip "soort" kent verschillende definities. Een veel gebruikte is zoals die in het antwoord van WimNobel wordt gegeven: als ze in de vrije natuur paren en vruchtbare nakomelingen hebben is het één soort.
Toch worden onze inheemse en de Italiaanse kamsalamander als twee verschillende soorten beschouwd.
Wat ik hier uit afleid, is dat een kruising uit 2 verschillende soorten wel (uiterst zeldzaam) vruchtbaar kunnen zijn. Of dit in de natuur ooit is gebeurd, wie zal het weten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.