Hebben bacterien ook een soort 'keuzevrijheid'? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?
Stel je plaatst twee bakken in de open lucht. De een zit vol met melk en de ander vol met water. Zullen er dan ook meer lactosebacillen naar de melk toe gaan of maakt dat niet uit en zullen er evenveel in het water terecht komen.
Ik begrijp dat als er natuurlijk 1 bacil in de melk terecht komt dat er na een poosje heel veel kunnen zijn, maar het gaat er natuurlijk om in hoeverre bacterien zichzelf een richting kunnen geven om naar de voor hun wenselijke stoffen te kunnen begeven.
Misschien hebben sommige bacterien wel staartjes waarmee ze zich door de lucht kunnen bewegen en een soort geurorgaantjes om richting mee te kunnen bepalen.
Het voorbeeld hierboven is natuurlijk slechts een voorbeeld van de melkzuurbacterie. Voor mijn vraag is elke soort bacterie welkom.
Al ben ik er in mijn voorbeeld wel vanuit gegaan dat lactosebacillen melk beter kunnen gebruiken als water, hoewel ik daar dus niet 100% zeker van ben, maar goed een andere vloeistof kan ook (of zelfs helemaal niets).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.