Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben bacterien ook een soort 'keuzevrijheid'? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel je plaatst twee bakken in de open lucht. De een zit vol met melk en de ander vol met water. Zullen er dan ook meer lactosebacillen naar de melk toe gaan of maakt dat niet uit en zullen er evenveel in het water terecht komen.

Ik begrijp dat als er natuurlijk 1 bacil in de melk terecht komt dat er na een poosje heel veel kunnen zijn, maar het gaat er natuurlijk om in hoeverre bacterien zichzelf een richting kunnen geven om naar de voor hun wenselijke stoffen te kunnen begeven.

Misschien hebben sommige bacterien wel staartjes waarmee ze zich door de lucht kunnen bewegen en een soort geurorgaantjes om richting mee te kunnen bepalen.

Het voorbeeld hierboven is natuurlijk slechts een voorbeeld van de melkzuurbacterie. Voor mijn vraag is elke soort bacterie welkom.

Al ben ik er in mijn voorbeeld wel vanuit gegaan dat lactosebacillen melk beter kunnen gebruiken als water, hoewel ik daar dus niet 100% zeker van ben, maar goed een andere vloeistof kan ook (of zelfs helemaal niets).

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bacteriën zijn niet in staat om actief door de lucht te bewegen. Als ze dat wel kunnen, zouden de experimenten van Pasteur niet gelukt zijn.
Vele bacterien hebben een zweepstaartje om zich mee voort te bewegen (Lactobacillen hebben deze niet). De oppervlaktespanning van lucht is echter te laag om het zweepstaartje te gebruiken. Als jij met je armen flappert kun je ook niet vliegen ;-)

Sommige bacteriën kunnen wel enige tijd door de lucht zweven. Een bekend voorbeeld hiervan is Staphylococcus aureus. Dragers kunnen deze bacteriën 'strooien' met huidschilfers bijvoorbeeld. Echter blijft het dat de bacteriën bij toeval ergens op landen.

Je zou kunnen stellen dat bacteriën een beperkte mate van 'keuzevrijheid' hebben. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 'kiezen' om glucose of lactose te fermenteren, afhankelijk van wat er beschikbaar is.

Ook kunnen ze communiceren m.b.v. 'quorum' sensing. Als er een bepaalde dichtheid behaald wordt, kunnen ze bijvoorbeeld gaan zwermen of een biofilm vormen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bacterien zitten overal. Dus in de lucht, op oppervlaktes, op je handen. Steriel werken is dan ook een vak op zich...

Er van uitgaande dat er geen bacterieen in de melk of water zitten, moeten ze uit de omgeving komen (de lucht, de bakken waar het in zit, de adem die je er over heen zet). Maar in de vloeistoffen zelf zitten geen bacterien op t=0

In de melk zullen veel meer bacterien uiteindelijk groeien. Waarom? Omdat melk in het geheel een goede voedingsbodem zit.

Hoe komen de bacterien daar? Doordat ze overal aanwezig zijn. In je adem, op je handen, etc. Bacterien hebben inderdaad (zoals in de reacties op je vraag) geen mechanisme waardoor ze (min of meer) bewust kunnen sturen waar ze naar toe gaan. E. Coli, een eencellige vele malen groter is de eerste die een soort van bewegingsmechanisme heeft (zij het zeer beperkt. Er zijn haartjes op het membraan die kunnen voorstuwen en zodra er een obstakel is, gaat E. Coli iets terug en draait een vast aantal graden (ik meen iets van 17 a 20 graden, is absoluut uit het hoofd) en vervolgt de weg. Bacterien hebben dit niet en zijn volledig afhankelijk van de omgeving en waar ze gebracht worden. Dit is niet erg voor de overleving omdat er ongelooflijk veel bacterien zijn en in die zin overleving gegarandeerd wordt (en daarbij zijn baceterien heel erg primitief).

In het water en in de melk komen dus nagenoeg dezelfde hoeveelheid bacterien. Alleen in de melk zullen meer bacterien overleven. In puur water (zonder toevoegingen, verontreinigingen, etc) zullen bacterien niet overleven.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing