Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vanaf welke vergroting kan je bacterien goed zien met een microscoop ?

het is me nog nooit gelukt en bacterie onder een microscoop te zien komt dat door te kleine vergroting of moet ik nog iets anders doen ?

15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Dit is een tip:

Een nadeel is dat er vooral bij bacteriën weinig contrast is met de omgeving. Reden om deze preparaten onder een fase-contrast- of donkerveldmicroscoop te bekijken.

En hier zie je hoe je het met uitvoeren:
http://www.microbiologie.info/microscopischonderzoek.htm

Toegevoegd na 56 seconden:
Nog wat vergeten..:

Om de eigenschappen van de bacterie(cel) te onderzoeken moet je van de bacterie(cultuur) of het monster dat je wil onderzoekt een preparaat voor de microscoop maken.
Daarna kan het preparaat (de bacteriecellen) ook nog gekleurd worden om een beter contrast te krijgen van de cel met zijn omgeving.

In de link staat de uitleg..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt daar tenminste een vergroting van 400X voor nodig.
FILMPJE!
AWM
15 jaar geleden
Bacterien zijn echt klein, veel kleiner dan gewone cellen van bv. planten.
De echte vergroting zou ik met een goede(!!) micrscoop boven de 1000 houden (olieimmersielens).
Bij filmpjes is het moeilijker in te schatten wat de echte vergroting zou zijn, het is maar net hoe groot het beeld waarop je de opname bekijkt , is.
Daarnaast speelt de beeldresolutie een belangrijke rol.
Met een paar duizend maal vergroting (met een microscoop) is het echter afgelopen als je gewoon licht gebruikt, dat komt omdat de golflengte van licht zelf een verstorende rol gaat spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen enkele, tenzij je ze een speciale kleuring toedient.
1024 keer zou al enigszins genoeg zijn. Wel kleuren, anders kijk je erdoorheen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing