Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er micro-organismen die door de (gezonde) huid heen kunnen?

In principe is onze huid een goed afweersysteem, al weet ik niet precies waardoor. Maar zijn er bacterien virussen of andere (on)welkome gasten, die door die huid in de bloedbaan kunnen komen.
Ik sluit daarbij dus open wonden uit.

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De huid is ons grootste orgaan en de belangrijkste barrière tegen ziekteverwekkers. Daarom is het ook zo belangrijk om wonden te ontsmetten. Brandwonden zijn heel gevoelig voor ontstekingen, omdat er zoveel huid is weg gebrand.

De huid is zout, zuur, droog of vettig en kouder dan onze lichaamstemperatuur. Ondanks die omstandigheden wordt er geschat dat er zo'n 1 triljoen (12 nullen) bacteriën op onze huid zitten. Die bacteriën zorgen er ook voor dat ziekteverwekkers niet de kans hebben om op de huid te blijven zitten.

Daardoor komen ook maar weinig ziekteverwekkers door de huid heen. De meeste vinden hun weg door een wondje of via slijmvliezen.

De enige bacterie die ik kan bedenken is leptospira die leptospirosis kan veroorzaken. Ook wel de ziekte van Weil genoemd. Het is nogal een vage ziekte die lastig de diagnostiseren is. Het komt voornamelijk voor in tropische landen, maar kan overal voorkomen. Het wordt door een kurkentrekkerachtige bacterie veroorzaakt die familie is van syfilis. Deze bacterie kan door huidcontact met besmet rattenurine al veroorzaakt worden.

Er zullen vast nog meer voorbeelden zijn, maar daar kan ik zo snel niet op komen.

De huid door dringen is meer iets van parasieten zoals Gesp al aangaf. Het schoolvoorbeeld is Schistosomiasis. Schruft lijkt me ook een goede, maar dat is minder micro ;-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing