Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke leeftijd wordt een hond grijs?

Drie jaar geleden kochten wij in het dierenasiel een hond. Het is een griffon. Het asiel wist niet heel veel van de hond, de leeftijd was ingeschat op 3,5 jaar.

Nu heeft Bobbel van nature deels een grijze vacht van zacht haar en deels een zwarte vacht met harder haar. Sinds één jaar begint de zwarte vacht van Bobbel grijs te worden. Dat verwacht ik niet van een hond die pas 5,5 jaar oud is, daarom twijfel ik aan zijn werkelijke leeftijd.

Heeft iemand een idee op welke leeftijd honden grijs beginnen te worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Stamper, grijs worden bij een hond start bij zijn bek. Niet op zijn rug of elders. Leeftijd varieert van 5-11 jaar en ook binnen een bepaald ras kan het veel in leeftijd schelen.

Waar ik me zorgen om maak is het zwemmen van je hond na een lange fietstocht. Waarschijnlijk doe je dit uit liefde om hem te laten afkoelen. Dat houdt echter een gevaar in: de koudwaterstaart.

Koudwaterstaart is een plotselinge afkoeling en ontstaat vaak bij jachthonden die het water in moeten terwijl ze bezweet zijn van het harde werken. De staart hangt dan slap naar beneden en is ontstoken. Als baas mag je de staart dan niet aanraken omdat de pijn bijna ondragelijk is. Ik heb het tweemaal bij een van mijn honden gehad.
Geef de hond een half uur rust voordat je hem het water instuurt, doe het liever helemaal niet na een inspannende fietstocht van 15 km.

Bij de uithoudingsproef mogen honden twee maal tien kilometer lopen aan de fiets op een snelheid van 11-12 km per uur en tussendoor moeten ze 10 minuten rusten en moet je de zooltjes van de poten controleren. 15 km aan een stuk is niet heel gezond, ook als je hond er kennelijk zin in heeft.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alleen verschilt het per ras, maar ook per individu. Mijn Cavalier van zes en een half is ook al een jaar lang grijs aan het worden. Het ligt veel aan de oorspronkelijk kleur van de vacht. Bij een hond met een lichte (tot witte) vacht zal je de grijze haren niet zien , of pas op late leeftijd opmerken, terwijl je bij een donkere (tot zwarte) vacht de eerste grijze haren al direct opmerkt.
Eigenlijk is het net als bij mensen, de een wordt vroeg grijs, en de ander later.
jc54
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing