Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is bekend wanneer in de stamboom van de mens voor het eerst een holle voet ontstond?

Ontstond de holle voet al bij de homo erectus zo'n 2 miljoen jaar geleden of zelfs al bij de Australopithecus of pas 150.000 jaar geleden bij de homo sapiens sapiens (de mens)?

Zijn uit reconstructies van de fossiele botjes daar wat aanwijzingen voor?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een holle voet is een afwijking waar orthopedische hulp bij nodig is, dus ik weet niet zeker of die term de juiste omschrijving is, maar ik zou de correcte term ook niet weten.

De boog in de voet helpt met het rechtop staan op twee benen. Deze eigenschap zouden we dus verwachten bij vroege mensen. Voor Homo erectus is dit zeker het geval. Voor Australopithecus is minder data beschikbaar, maar gevonden voetafdrukken vertonen een vergelijkbare loopwijze als mensen. Australopithecus lijkt echter ook veel in bomen geleefd te hebben, dus zit deze soort net op de overgang van apen naar mensenvoeten.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie ook de tweede bron, dat is een samenvatting van wat er bekend is van de evolutie van de menselijke voet. Ze bevestigen m'n eerste stelling dat A. afarensis voeten de eerste tekenen van een voetboog vertonen. Bij de eerste mensachtige Homo habilis is deze boog duidelijk aanwezig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn interpretatie van je vraag is of het duidelijk is wanneer onze voorouders rechtop gingen lopen. Ik weet namelijk niet of datgene wat jij als holle voet bestempeld wel het kenmerk is op basis waarvan je dat kunt zeggen.

In december 2000 werd de "milleniummens" voorgesteld aan het publiek, 6 miljoen jaar oud. Het zijn vooral de voetbeentjes die er voor pleiten dat de soort rechtop lopend is. Bij de bipede gang licht men eerst de hiel op en stoot men zich af op de tenen. Bij mensachtigen en mensen hebben de middenvoetsbeentjes daarom een andere vorm dan bij mensapen.

Toegevoegd na 23 uur:
De "milleniummens" wordt gedateerd op circa 6 miljoen jaar oud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing