Welk water uit de natuur kan je drinken?
Ik ga binnenkort een fietstocht maken langs paalcampings. (legaal wildkamperen) Niet alles heeft een watervoorziening.
Nu hoorde ik dat al het water wat je kookt kan drinken.
Maar nu keek ik laatst in een sloot en dat ziet er vreselijk vies uit.
Een bredere verbinding zoals een landelijk kanaal leek me geschikter om te koken en te drinken.
Maakt dat uit? of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Buitenwater zomaar gebruiken is bepaald niet aan te raden want dan kon je fietstocht wel eens niet afmaken door reactie op het water wat op allerlei manieren verontreinigd zijn.
Bij paalkampeerterreinen zijn pompen die grondwater oppompen om te drinken. Je moet het alleen koken. Op je route naar het volgende terrein neem je dan een aantal liters mee, mocht je onderweg geen zuiver drinkwater aantreffen. Dan hoef je noch in sloot, noch in vaart te 'fourageren'.
Ook in grondwater heb ik geen blind vertrouwen meer! Ik ben het met Amadea eens: hóóg in de bergen (en even op de kaart kijken of daar niet toch nog een bovenstrooms dorpje ligt) zou ik wel uit een vlot stromend beekje durven drinken.
In ieder geval voor het drinkwater, voor het gebruik bij de bereiding van voedsel ligt het (i.v.m. koken) zou ik minder aarzelen..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.