Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ligt de grens tussen groen en blauw anders bij mannen dan bij vrouwen?

Sommige mensen noemen deze kleur groen en anderen noemen het blauw. In mijn omgeving merk ik op dat vrouwen dit vooral groen vinden en mannen vinden het juist vaker blauw. Nu heb ik natuurlijk maar een klein aantal mensen bevraagd hierover du kan ik niet zeggen dat dit verschil significant is. Dat zou ik du graag weten.

Picture for question
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Er is hier onderzoek naar gedaan en ja: mannen zien kleuren anders dan vrouwen. Mannen zien bij een langere golflengte pas dezelfde kleur. Dit betekent dat een man jouw gegeven kleur eerder blauw zou vinden en een vrouw de kleur eerder groen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Zelf vind ik deze kleur meer groen dan blauw ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is zeer zeker een correlatie tussen geslacht en het herkennen en benoemen van kleuren. De verklaring hiervoor ligt in de genetica. De kegeltjes, de cellen in het netvlies die gevoelig zijn voor kleur, komen normaliter voor in drie soorten: voornamelijk gevoelig voor resp. rood, groen, en blauw. We noemen dat trichromatopsie. De genen die coderen voor de eiwitten in de rode en groene kegeltjes lijken sterk op elkaar en zijn beide gelegen op het X-chromosoom. Ooit in de evolutie van zoogdieren zijn deze door duplicatie en mutatie ontstaan.
Een nieuwe mutatie, die onder mensen vrij vaak voorkomt, zorgt ervoor dat het onderscheid tussen rood en groen weer gedeeltelijk ongedaan gemaakt wordt. Het groen is een stukje naar het rood opgeschoven. Bij mannen, die slechts over één van hun moeder geërfd X-chromosoom beschikken, wordt zo'n afwijkend gen meteen manifest: deze mannen hebben een milde vorm van kleurenblindheid, genaamd "deuteranomale trichromatopsie". Vrouwen kunnen dit ook hebben, maar alleen als ze dit afwijkende gen van beide ouders erven. De kans daarop is natuurlijk veel geringer. Vrouwen zijn wel vaker draagster van die eigenschap. In dat geval hebben ze een normaal en een afwijkend X-chromosoom. Er worden zowel kegeltjes voor normaal groen als voor verschoven groen aangemaakt. Deze vrouwen beschikken daarom over vier soorten kegeltjes. Ze kunnen extra goed kleuren onderscheiden. We zouden deze eigenschap "tetrachromatopsie" kunnen noemen.
Ik weet uit eigen ervaring dat dit klopt. Mijn opa van moeders kant was kleurenblind en mijn broer en ik zijn het ook. Wij hebben onder bepaalde omstandigheden moeite om rood en groen te onderscheiden. Maar onze moeder kan juist heel scherp kleuren onderscheiden en benoemen.
N.B. dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de getoonde kleur anders benoemd wordt. Daar zal ook voor een deel de opvoeding en omgeving een rol spelen. En, zoals Cryofiel terecht opmerkt, de calibratie van het beeldscherm. Ik werk hier met een laptop en een extra flat screen. Op de laptop ziet het er meer blauw uit en op de monitor echt groen.
WimNobel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing