Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de verdedigingstactiek van een naaktslak ?

Veel dieren hebben klauwen, horens of tanden om zich te verdedigen. Anderen kunnen hard rennen of zijn giftig.

Maar een slak lijkt zo weerloos, traag en (volgens de Franssen) lekker bovendien.

Hoe verslaat deze soort de evolutie ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Slakken hebben slechts 1 verdedigingsmechanisme: ze beginnen als een gek te schuimen.
De slijmlaag die ze anders gebruiken om oppervlakten goed te kunnen bewandelen dient ook om soortgenoten ervan op de hoogte te brengen dat ze langsgekropen zijn.
Zo komen ze nl. aan levenspartners.
Dezelfde tactiek wordt versnelt wanneer ze worden aangevallen. In de hoop dat de vijand schrikt en ze zal laten vallen. Daarbij maken ze ook nog een beweging: de gevoelige delen trekken ze zoveel mogelijk in. Voor een slak is dit een snellere beweging waarvan de aanvaller zou kunnen schrikken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps. Er zijn toch nog meer antwoorden te vinden dan het mijne. Deze link is in het Engels en er staat nog veel meer info in:
http://www.answers.com/Q/How_do_slugs_without_shells_protect_themselves
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door vooral 's nachts te leven en het merendeel van hun leven door te brengen in vochtige holen en ander vochtig materiaal waarin ze zich uitstekend kunnen verstoppen. Ze moeten wel om niet uit te drogen. Om de geleden verliezen aan te vullen leggen ze bovendien een heleboel eieren: tot wel 500.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegen grotere roofdieren heeft het waarschijnlijk weinig verdedigingsmiddelen, maar de naaktslak heeft zijn slijmlaag als bescherming tegen mieren en andere kleine roofinsecten die hierin vast komen te zitten en 'verdrinken'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slakken hebben een verrassend gemene tong. Die schijnt echter vooral tegen andere slakken te worden gebruikt.
tinus1969
9 jaar geleden
Hun slijmerigheid stel ik me voor; ik laat zo'n beestje liever voor wat het is en m'n katten bv. hebben er ook geen interesse in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing