Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben vrouwen meer oxytocine gedurende hun hele leven?

Oxytocine wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals bij aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen.

Seksuele opwinding verhoogt de oxytocinespiegel enigszins. Bij een vrouwelijk orgasme (en bij borstvoeding) komen grote hoeveelheden oxytocine vrij en wel meer naarmate het orgasme als beter wordt ervaren.

Oxytocine bepaalt ook sterk de mate van binding die een ouder met zijn of haar baby voelt.

Maar hebben vrouwen in het latere leven, dus ruim na de bevalling, dan ook meer oxytocine dan mannen?
Mensen met autisme blijken nl ook minder oxytocine te hebben en meestal zijn het mannen die autistisch zijn (zie wiki autisme)

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jongen, de nagel op de kop, maarre... de wetenschap heeft hier ook op het hoogste niveau al meer vragen dan antwoorden gevonden. Ik denk dat het vrij belangrijk is wat je stelt, en zal even een heel persoonlijke visie daarover geven. Technisch vind je een aantal proefschriften en publieke stellingen van aspirant doctors op de link http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9361803 in bijlage (je kunt daar dingen openklikken, maar let op, het is wel medisch/pharaceutisch niveau meteen, dus niet schrikken). Ik probeer het hier wat simpeler te stellen.

Hormonen bij planten komen ook voor. De belangrijkste is volgens mij ethyleen, en ik volg de logica van het ethyleen bij de oxitocyne bij dieren, dus bij mensen en vervolgens bij vrouwen en mannen.

Hoe straf het is, toon ik meteen: Vroeger werd soms door een concurrent een appel in een bananenboot binnen gesmokkeld (voor dat in koelcellen getransporteerd werd) en doe dat thuis maar eens: je bananen worden heel snel zwart en rotten dus. Straffer, foutieve asfalt met ethyleen op autostrades, maakte boomwortels 'wakker' en het wegdek werd al snel gekraakt door de boomwortels. En ja, ook als het lente is, gaat door het kiemen door de keiharde pel en worden groene dingen rijp rood en dat allemaal ergens met het superplantenhormoon 'ethyleen'. Wow!

Op mensenvlak spreken we dus ook over 'groeien' en eigenlijk rechtstreeks daarbij over seksualiteit. Over oxytocine bij vrouwen heb je al genoeg op gezocht, maar bij mannen is het niet zo simpel. In elk geval wordt het heel zeker al aangemaakt in de testis en de prachtige erectie waar elke normale man fier op is in het liefdesspel, heeft ook heel veel te zien met hetzelfde oxytocine, jawel. Zoals je in voormelde link bij doorbladeren meermaals zult merken, heeft men bij ratten en honden gemerkt dat de prostaat een belangrijke rol speelt voor de aanmaak van oxytocine, maar dat daar niet alleen verwezen wordt naar de seksuele kant ervan, maar naar de groei in het algemeen van cellen.

En daar wil ik dan in je antwoord op doorgaan: Zowel mannen als vrouwen gaan vanaf middelbare leeftijd minder explosief groeien en wordt bij de man ook het risico op prostaatkanker groter. Bij beiden vermindert op zich dus de oxytocine 'officieel'. Ik geloof dat echter niet (ben zelf 50) maar denk dat het zich soms iets minder 'snel' manifesteert door het trager worden bij het ouder worden. Ze hebben dus evenveel oxytocine, maar de snelheid/modus/stijl van vrijkomen is anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing