waardoor gebruiken je hersenen zoveel energie?
Je hersenen blijken zo'n viermaal zoveel energie te gbruiken als je spieren, maar hoe kan dat en is dat ook afhankelijk van wat je doet/denkt?
Je organen en spieren verbruiken elke dag behoorlijk wat energie. Maar als je het onderstaande rijtje bekijkt, valt op dat het vooral je organen zijn die calorieën consumeren. En dus niet je spieren. (Interessant! Hier kom ik in een andere blog op terug.) Hersenen: 240 kcal/kg/dag
Hart: 440 kcal/kg/dag
Nieren: 440 kcal/kg/dag
Lever: 200 kcal/kg/dag
Skeletspieren: 13 kcal/kg/dag
Vetweefsel: 4,5 kcal/kg/dag
Restmassa: 12 kcal/kg/dag Ik zou het eerder zo zien: Skeletspieren gebruiken weinig (efficiënt). Ik zou trouwens zeggen dat je hart ook een spier is, maar daar is vast wat op tegen...
punt is dat je als je lichamelijke bewegingen doet, ook tegelijk zuurstof in je lichaam krijgt. men kan na een dagje bv. spitten in de tuin een wat men noemt "gezonde moeheid" ervaren.
als je stil zit en denkt, gebruik je wel energie maar je lichaam krijgt niets "binnen" kan je echter véél moe-er worden, en toch niet kunnen slapen.
men zegt dan ook vaak dat je best denkwerk afwisselt met fysieke inspanning zodat je "sappen" blijven stromen en je minder uitgeput raakt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.