Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen menselijk bloed en dierlijk bloed?

ik moet een middel schetsen dat alleen reageert met menselijk bloed. hiervoor moet ik het verschil weten tussen dierlijk en menselijk bloed.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschil is dat het een uit een mens komt en het ander uit een dier.
Oplossing 1 kijk waar je je naald insteekt .
Dit bedoel je zeker niet dus stel de vraag duidelijk zodat we weten in welke context het is.
Oplossing 2 test met een antiserum tegen een humaan eiwit bv antihumaan albumine
Als het een positieve reactie geeft zeker humaan bloed. Als dit niet voldoet moet je je vraag toelichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschil is dat het een uit een mens komt en het ander uit een dier. Is het zo? Waarom gebruiken we dan niet dierlijk bloed voor bloedtransfusies?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wat is je definitie van dier? Want zo zal bloed van een chimpansee qua samenstelling dichter bij de mens liggen dan bloed van een insect, als je in het laatste geval van bloed kunt spreken.

Dus wat weet je over bloed en welke dieren wil je vergelijken?

Een makkelijke test is het onder de microscoop leggem. Zie je een kernhoudende rode bloedcel dan is het iig geen menselijk bloed en hoogstwaarschijnlijk bloed van een dier anders dan een zoogdier.
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Even terug naar de kern:

Planten bevatten sappen die men NIET bloed noemt maar dienen voor zowel de zuurstofwisseling als de voedselstroom.

Dieren, vooral zoogdieren, hebben in hun aders BLOED stromen omdat ze zuurstof moeten kunnen opnemen om bijvoorbeeld te kunnen ondergaan in water en nog even verder te kunnen met zowel voedsel als zuurstof voor hun spieren en organen.

De dieren die gelijksoortige activiteiten doen, hebben dus eigenlijk grootdeels hetzelfde soort bloed:

Roofdieren, zoals de mens en leeuwen en apen, hebben overeenkomend bloed. Je herkent ze bijv. aan hun tandenstelsels.

Dus honden en mensen hebben ongeveer hetzelfde bloed. Daarom worden deze zoogdieren ook bij voorkeur gebruikt in labo's om testen uit te voeren met o.a. medicijnen.

Detailverschillen zijn er wel. Mijn Tervuerense Herder heeft bijvoorbeeld bij het sprinten een iets beter transportsysteem van zuurstof van longen naar weefselstof, maar dat vertaalt zich niet echt in een 'ander' soort bloed.

Wil je dus in diepte gaan meten, zul je vooral moeten weten waar het zuurtegraadverschil zit tussen bijv. dat van een hond en dat van een mens, maar in concrete kun je beter eerst gewoon rectaal meten wat de temperatuur is van het zoogdier in kwestie (bij honden is bijv. 'acid pressure' gelijk, maar de zuurtegraad niet wat resulteert in een temperatuur tussen meestal ruim 37 graden en maximaal 40 graden normaal).

Ga je een scheikundige analyse doen, dan kun je uit het bloed bijvoorbeeld Na, K, Ca, Mg gaan meten die lager zijn bij de mens per cc dan bij mijn hond (maar bij mij misschien ook hoger zijn door veel te trainen met mijn hond?), zul je ook meer H20 vinden per CC bij de hond, en zul je omgekeerd net meer proteïnen terugvinden bij de mens dan bij de hond (variërend van 61,4 mg per liter bij de hond naar bijna 69 mg per liter bij de mens).

Tot slot moet je ook nog onderscheid maken tussen een jong of oud beestje/mensje, of een man/vrouw beestje/mensje en zijn er ook nog eens individuele verschillen.

Vanuit die optiek kun je de volgende keer best eens je bloedtest of die van je moeder eens nauwkeurig 'bestuderen'...

Nu een antwoord op je vraag hoe men dan werkt bij 'crime investigation': Men neemt serum van konijnen die gekend zijn om bij kleine hoeveelheden menselijk bloed meteen antilichamen te produceren, en dat neemt men dan om bij te onderzoeken bloed te doen om te kijken of de proteïnen neerslaan (wat visueel zichtbaar is) = positief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding