Hebben honden hersenen?
Ik zag een filmpje over een meisje en die vroeg zich af of honden hersenen hadden. Eerst dacht ik tuurlijk hebben ze dat, net als heel veel reacties maar ze gaf hele goede argumenten, bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen praten enzo waarvoor zouden ze dan hersenen hebben? En ze lopen, omdat we zeggen dat ze moeten lopen, ze denken daar niet zelf over na.
Alle informatie die ze binnenkrijgen, wordt in de hersenen omgezet. Of ze er ook daadwerkelijk bij kunnen nadenken, zoals wij doen, is nog maar de vraag.
Tenzij je denkt dat bijvoorbeeld wilde honden ook allemaal stiekem ergens een baasje hebben dat ze steeds zegt dat ze moeten lopen.
Als honden al op commando lopen, dan gaat dat signaal echt niet direct van de oren naar de poten. Dat signaal gaat van de oren naar de hersenen. Die interpreteren het geluidssignaal en vertalen dat naar een opdracht aan de poten om te bewegen. Hersenen regelen veruit de meeste handelingen zonder dat we hier over nadenken.
Of moet jij iedere seconde aan je hart denken omdat 'ie anders niet blijft kloppen? En ademen? Al weet ik na het lezen van je vraag en reacties niet of bovenstaande vragen wel zo retorisch zijn, maar dat terzijde.
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/kunnen-honden-elkaar-verstaan
Mja, heb je een punt.
Al worden de adrenoreceptoren in de sinusknoop door het brein aangestuurd. De variatie in hartslag heeft wel degelijk met het brein te maken. Maar je hebt gelijk, het hart blijft autonoom kloppen. Een geweldig voorbeeld is het niet. ;)
Ze gebruiken gewoon een andere taal om te communiceren, zie link: http://www.dogtouch.nl/publicaties/hondentaal.html
Om zulk een gedrag te uiten moet je wel degelijk hersenen hebben, laat staan voor je hele aansturing van je lichaam. Als je even nadenkt zal je wel begrijpen dat je redenering geen steek houd. Hoeveel dieren kunnen praten zoals wij? Wil dit dan zeggen dat geen enkel dier hersenen heeft?
1. ook al volg je iemand anders zijn beleven op, dan nog heb je hersenen nodig, als is het maar om die bevelen te begrijpen.
2. Als er geen menselijk baasje zou zijn, zou één van de honden de baas zijn en de bevelen geven.
3. hersenen zijn ook nodig voor allerlei routinetaken, zoals eten en spijsverteren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.